Astronautika: misije

Nasina kosmička sonda OSIRIS-REx je 1. januara 2019. dospela na orbitu oko asteroida Benu sa koga treba da zahvati uzorke tla. Sa samo 500 metara u prečniku, Benu je najmanje nebesko telo oko koga kruži jedan kosmički aparat.

image.pngSonda OSIRIS-REx je lansirana septembra 2016. Cilj misije je istraživanja asteroida Benu (199 RQ36). Aparat je dospeo 3. decembra prošle godine na “radnu” poziciju, 20km od asteroida pre prelaska na njegovu orbitu. Za to vreme, aparat je nekoliko puta proleteo pored asteroida na rastojanju od samo sedam kilometra i prikupio informacije o njegovoj masi, položaju i kretanju.

Posle prelaska na orbitu oko asteroida, kosmički aparat će praviti jedan krug za 50 časova i približiti se njegovoj površini do rastojanja od 1,4km. U sledećoj etapi orbitalnog leta, aparat će proučavati lokacije na površini asteroida radi određivanje povoljnog mesta za prikupljanje uzoraka tla.

Ove operacije su planirane sredinom 2020. Po zamisli inženjera, sonda će se na pet sekundi spustiti na površinu asteroida i pomoću robotske ruke TAGSAM dužine tri metra sa malom kapsulom na vrhu, zahvatiti čestice materijala sa površine nebeskog tela. One će prethodno biti podignute sa površine pomoću izduvnog gasa pod pritiskom. Očekuje se da će tom prilikom biti zahvaćeno oko 60g materijala koji će biti dostavljen n Zemlju 2023.

Asteroid koji je odabran kao cilj aparata OSIRIS-REx nosi ime mitološke ptice Benu (Bennu) – simbola vaskrsavanja boga Ozirisa. Telo ima prečnik od pola kilometra i kako treba da prođe blizu Zemlje 2182. godine i smatra se potencijalno opasnim objektom po našu planetu.