BaxterPosmatracDa li posmatrate još uvek aktivnu Novu u Kasiopeji? Nezvanično, Nova Cas 2021, zvanično V1405 Cas, malo iznad Beta Kasiopeje. Otkrivena je 18. marta sa magnitudom 9.6, pa je porasla na 7. prividnu veličinu. Onda pre dve nedelje (6.-7. maja) „buknula“ je i ubrzo dostigla magnitudu 5.2. Postala je, kako vesti kažu, „nova koja može da se vidi slobodnim okom.“ Što u praksi znači da može lako da se vidi dvogledom. Sjaj joj sada slabi, ali još uvek je vidljiva, a naravno, još uvek može da se snimi. I zahvaljujući jednom dobrom astrofografu pružila nam je priliku za 3D doživljaj svemira.

Nova Cas 0233 img Finish
Veće dimenzije snimka

Pre nedelju dana, u gluvo doba, u petak, 14. maja, astronom amater i astrofotograf Tokuo Nakamoto, odvezao se u planine iznad Los Anđelesa, na nadmorsku visinu od oko 1500 m, blizu čuvene opservatorije Mount Vilson. Moderne elektronske kamere su pravo čudo.  Tokuo je dobio gornju sliku koristeći Canon PowerShot G7 X Mark 2, sa blendom 2.8 i ekspozicijom od samo 13 sekundi, i namerno je ušao u kadar! Bilo je malo posle 3 ujutro.

Nov Cas može u stvari da se vidi već posle oko pola jedan, ali slika je naravno bolja kada malo otskoči iznad horizonta. Pogled je na severo-istok. Lepo se vidi „W“ Kasiopeje a označen je i položaj nove. (Kliknite da se otvori veća slika.)

Evo šta je ovde interesantno. Većina zvezda koje vidimo slobodnim okom na noćnom nebu udaljene su od nekoliko desetina do nekoliko stotina svetlosnih godina. Praktično nema zvezda lako vidljivih slobodnim okom koje su dalje od oko 2,000 svetlosnih godina.

Međutim za Nove vezde kao Nova Cas 2021, lak račun pokazuje da je na rastojanju od oko 11,000 svetlosnih godina ili možda i čitavih 20,000 svetlosnih godina, zavisno od toga o kojoj vrsti Nove se radi.To znači da je na slici Tokua Nakamota ta vezda dalja od bilo koje druge zasebne zvezde koju tu vidimo! I uopšte na svom nebu u tom periodu.

Sa slike se takođe vidi sa je Nova Cass u Mlečnom putu, što znači da se nalazi u ravni naše Galaksije (galaktička latituda bliska nuli), a „Stelarijum“ sračunava da je njena galaktička longituda oko 112 stepeni. Za vanzemaljce u svemirskom brodu iznad severnog galaktičkog pola to izgleda ovako:

NovaCass 2021 Galaksija
Različite dimenzije ilustracije

„Sun“ obeležava položaj našeg Sunca, pa time i Zemlje. (Osnovna slika je sa Vikipedije. ) Mali crveni krug prikazan isprekidanom linijom označava grubo sferu unutar koje su praktično sve zvezde koje vidimo slobodnim okom. Dva moguća položaja Nove Cas 2021 pokazana su punim crvenim krugovima sa slovom N iznad.

Nova Cas je dakle gost iz dalekih, spoljnjih krajeva naše Galaksije, ili s druge strane takovanog Persejevog spiralnog kraka, ili možda čak iz takozvanog Spoljašnjeg kraka (Outer Arm, na slici). Druge zvezde i jednog i drugog kraka ne vidimo na nebu zasebno, one se stapaju u Mlečni put iz koga je Nova svojim sjajem otskočila tokom prošle nedelje kao najdalja diskretna zvezda vidljiva golim okom!

Na slici Tokua Nokumota vidimo međutim još nešto. Malo levo od njegove glave može da se uoči magličasta „zvezdica“ sa nežnijim omotačem:  Andromeda galaksija, M31! (Otvorite velike sliku i zumirajte u nju!)

Andromeda je najdalji objekat koji može da se vidi slobodnim okom, oko 125 ili 250 puta dalje od Nove Cas.

A samo oko 18,000 puta dalje od M31 koju tako jasno vidimo, nalazi se otprilike granica vidljivog svemira! To jeste veliki broj ali nije nezamisliv. Vidljivi svemir baš i nije tako veliki.

Zahvaljujući majstorstvu Tokua Nakamota, sve to vidimo na ovoj jednoj slici, praktično u 3D!

Za posmatrače koji još uvek žele da prate ovu Novu najlakše je da koriste popularni „Stellarium“ koji je već pokazuje. Samo treba imati na umu da je tu pokazan sjaj Nove kao u maksimu. Sada, (20. maj 2021) Nova Cas je već blizu 8. magnitude. Slabijeg je sjaja na primer i od zvezde direktno ispod nje na slici dole i njen sjaj će nastaviti da opada. Da bi se Nova našla, najlakše je krenuti od Beta Cas, takođe poznate kao Caph.

NovaCass 2021 Stellarium