Iz daljine gledano mnogi događaji u svemiru nas ispunjavaju dubokim osećanjem poštovanja, lepote i straha prema divljoj i nesputanoj snazi prirode.

r aquarii dance of death inset
(ESO/Schmid et al.)

Ovo je snimak smrti binarne zvezde R Aquarii. Crveni džin je odbacio spoljni omotač koji opet njegov manji pratilac, beli patuljak, halapljivo, poput kanibala, guta. Zvezde beli patuljci su gušći i masivniji pa u dvojnim sistemima usisavaju spoljne slojeve veće, gigantske zvezde.

Ovaj crveni džin je na kraju svog života i pola svog materijala je već izgubio. Beli patuljak usisava njegove spoljašnje omotače i akumulira ga na svojoj površini što dovodi do snažne termonuklearnu reakcije. Sve se završava grandioznom eksplozijom u vidu supernove tipa Ia koja bljesne kroz čitavu galaksiju.

RAquari mapa
Položaj binarnog sistema (SkySafari 6 Pro)

Ceo ovaj događaj dešava se u našem susedstvu, mereno kosmičkim razdaljinama. Binarni sistem se nalazi 650 svetlosnih godina daleko od nas. Zbog te blizine proces uništavanja zvezda za astronome je dobra prilika da ga izučavaju. Sem toga, na toj razdaljini moćni teleskopi su u stanju da zabeže i detalje koje astronomi imaju retko kad prilike da vide i zabeleže na fotografijama.

Snimak je načinjen u blisko-infracrvenom delu spektra instrumentom Evropske južne opservatorije SPHERE (Spectro-Polarimetric High-Contrast Exoplanet Research) koji se nalazi na Veoma velikom teleskopu u pustinji Atakama, Čile.

Raquarii HubbleSchmidt 1080

A ovo je slika koju je poslao ST Habl u vidljivoj svetlosti. To je maglina Sederblad 211 u kojoj je smeštena i R Aquarii. Različite tehnike snimanja daju više detalja za izučavanje.

Prema Science Alert