RKS

Do sada je ovo jedan od najbolje viđenih kvazara gravitacionim sočivom. Galaksija u prvom planu razmazuje sliku pozadinskog kvazara u svetao luk i stvara četiri slike objekta. Kvazar se nalazi otprilike 6 milijardi svetlosnih godina od Zemlje.

Gravitaciono sočivo kao prirodni teleskop pruža retku priliku za proučavanje regiona blizu crne rupe u udaljenim kvazarima, pojačavajući svetlost ovih izvora. Materija koja ima masu iskrivljuje prostor oko sebe, veće mase to rade izraženije. Oko veoma masivnih objekata, kao što su galaksije, svetlost koja prolazi blizu njih prati iskrivljeni prostor, savija se i menja pravac kretanja. Gravitaciono sočivo uvećava udaljene objekte, što omogućava njihovo proučavanje.

Merenja rendgenske emisije kvazara daju indikaciju o brzini rotacije centralne crne rupe i njenom rastu tokom vremena. Ako crna rupa raste sudarom i spajanjem galaksija, ona akumulira materijal u stabilnom disku, a stabilno snabdevanje novog materijala je uslov za brzo okretanje crne rupe. S druge strane, ako crna rupa raste u mnogo malih akrecionih epizoda ona akumulira materijal iz nasumičnih pravaca. Pokazalo se da se crna rupa u ovom kvazaru okreće brže od polovine brzine svetlosti, što sugeriše da je porasla spajanjem, a ne usisavanjem materijala iz različitih pravaca.

Slika je snimljena Vebovim MIRI (srednji infracrvenim instrumentom) kao deo programa posmatranja za proučavanje tamne materije.

Opis slike: Mala slika galaksije izobličena gravitacionim sočivom u tamnom prstenu. U gorenjem delu prstena su tri svetle tačke sa difrakcijskim šiljcima koje su kopije jednog kvazara u galaksiji sa sočivima, duplirane gravitacionim sočivom. U centru prstena, mala plava tačka je eliptična galaksija koja stvara sočivo.

• bogdan besir said More