Ovo je članak s NASA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble, objavljen pred američki Dan nezavisnosti, daleke 2007. godine. Motiv na slici je isti onaj kojega možemo vidjeti na novoj Slici mjeseca s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa James Webb.

Vidi i https://www.facebook.com/.../4910.../posts/7665275563562216/ !

ngc4449

ZVJEZDANI VATROMETI PRŠTE U GALAKTICI NGC 4449

Svakog 4. srpnja, vatrometi pršte na nebu američkih gradova, kao dio proslave Dana nezavisnosti.

Ali na skoro 12,5 milijuna svjetlosnih godina od nas, u patuljastoj galaktici NGC 4449, zvjezdani "vatrometi" traju neprestano.

Stotine tisuća iskričavih plavih i crvenih zvijezda plamte na ovoj slici snimljenoj NASA-inim Svemirskim teleskopom Hubble. Jata vrelih plavo-bijelih masivnih zvijezda rasuta su diljem galaktike, posuta brojnim prašnjavijim, crvenkastijim područjima u kojima trenutno nastaju nove zvijezde. Masivni tamni oblaci plina i prašine ocrtavaju se kao silhuete naspram svjetla zvijezda.

U NGC 4449 zvijezde nastaju nekoliko milijardi godina, no u zadnje je vrijeme taj proces još brži negoli je bio ranije. To neobično intenzivno formiranje zvijezda naziva se zvjezdanim praskom. Sadašnjom stopom potrošnje, plin koji hrani stvaranje zvijezda, potrajat će još samo oko milijardu godina.

Zvjezdani prasak se javlja u središnjim područjima galaktika, no u NGC 4449 zvijezde nastaju na većem području, budući se mlade zvijezde vide i u jezgri, u strujama koje okružuju galaktiku.

"Globalni" zvjezdani prasak poput toga u NGC 4449, čini galaktike u kojima se zbiva sličnima onim u ranom svemiru, koje su rasle stapanjem i nakupljenjem manjih zvjezdanih sustava. Kako nam je NGC 4449 dovoljno blizu da je se može iscrpno proučavati, ona je savršen laboratorij za istraživanje događanja iz vremena nastanka prvih galaktika i njihova razvoja.

Taj trenutni sveobuhvatni zvjezdani prasak vjerojatno je bio potaknut međudjelovanjem ili stapanjem s nekom manjom, pratećom galaktikom. NGC 4449 pripada skupini galaktika u zviježđu Lovačkih pasa. Astronomi drže kako je na nastanak zvijezda u NGC 4449 utjecalo međudjelovanje s nekoliko susjednih galaktika.

Ova je slika snimljena u studenom 2005. g, od strane jednog međunarodnog znanstvenog tima kojega je predvodila Alessandra Aloisi iz STScI-a u Baltimoreu i ESA-e. Međut ostalim članovima tima su i Francesca Annibali (STScI), Claus Leitherer (STScI), Jennifer Mack (STScI), Marco Sirianni (STScI/ESA), Monica Tosi (INAF-OAB) i Reoland van der Marel (STScI).

Hubbleova ACS-a promatrala je NGC 4449 u plavoj, vidljivoj, infracrvenoj i H-alfa svjetlosti.

NASA, ESA, A. Aloisi (STScI/ESA), and The Hubble Heritage(STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration