JWSTGalaxy290

NAPOMENA: Ovaj post predstavlje podatke sa svemirskog teleskopa Džejm Veb (STDžV) koji još nisu prošli recenziju.

ST Džejms Veb je tokom poslednje dve godine posmatrao kosmičku zoru – period u prvih nekoliko stotina miliona godina nakon Velikog praska u kom su rođene prve galaksije. Ove galaksije pružaju uvid kako su se gas, zvezde i crne rupe menjali kada je svemir bio veoma mlad. Međunarodni tim astronoma je u oktobru 2023. i januaru 2024. STDžV posmatrao galaksije u okviru programa JWST Advanced Deep Extragalactic Survey (JADES). Vebovim NIRSpec (Near-Infrared Spectrograph), dobijen je spektar galaksije posmatrane samo 290 miliona godina nakon Velikog praska.

Ova infracrvena slika sa Veb-ove NIRCam (bliske infracrvene kamere) snimljena je kao deo JADES programa. Podaci NIRCam-a su korišćeni da bi se odredilo koje galaksije treba proučavati spektroskopski. Utvrđeno je da jedna takva galaksija, JADES-GS-z14-0, ima crveni pomak od 14,32 (+0,08/-0,20), što je čini trenutnim rekorderom za najudaljeniju poznatu galaksiju. Ovo odgovara vremenu manjem od 300 miliona godina nakon Velikog praska.

Opis slike: Polje hiljade galaksija raznih oblika i boja. U blizini centra slike, mali beli kvadrat ocrtava region, unutar koga je mrlja, plavkastocrvena u jednoj polovini i izrazito crvena u drugoj polovini. Strelica pokazuje „JADES GS z 14 – 0“.

Više o ovim rezultatima se može videti na:

Sve su to važne i zanimljive teme.... 2 dana ranije
    Hm,  vakcinacija i nuklearke, čini se... 3 dana ranije