JADES GS z7 01 QU social.jpg

Daleko, daleko u prostoru i vremenu galaksija službene oznake JADES-GS-z7-01-QU prestala je da stvara zvezde. To se desilo oko 700 miliona godina nakon Velikog praska i početka vremena, a galaksiju je snimio Svemirski teleskop Džejms Veb.

Tu galaksiju koju na snimku vidimo kao tačkicu pomno izučavaju astronomi i zadivljujuće je šta im sve ona govori. Nisu sasvim sigurni, ali naučnici smatraju da je od svog nastanka ta galaksija bila vrlo produktivna i ubrzanim tempom je stvarala zvezde ali je taj proces zatim iznenada zaustavljen. Naravno, proizvodnja zvezda prestaje kada nestane materijala od kojih se one prave, a to je gas. Ali naučnike interesuje zašto je i na koji način gas presušio – jer mogućnosti za to ima više. Zato oni sada tragaju za drugim sličnim galaksijama u ranom univerzumu u želji da shvate na koji način i zašto galaksije prestaju da rađaju nove zvezde.

Moguće je, smatraju neki istraživači, da u ranom univerzumu neke galaksije „umru“, da bi zatim kasnije oživele i nastave sa formiranjem zvezda.

BBC SkyatNight