HST

Da li je moguće popraviti 'Habla' bez astronauta?

HST 5

5. oktobra 2018. nenadano se pokvario jedan od šest žiroskopa kosmički teleskop 'Hubble' (HST) i odmah se astronomska zajednica uspaničila. U stvarnosti, iako trajan, problem nije bio presudan. 'Hubble' koristi svoje žiroskope za merenje brzine rotacije teleskopa oko svoje tri ose i na taj način optimizuje svoja naučna osmatranja. Ovi podaci, zajedno s podacima koje pružaju drugi senzori, koriste se za pomeranje teleskopa pomoću zamajaca. U bilo kojem trenutku 'Hubble' koristi samo tri žiroskopa, iako bi mogao da nastavi s proučavanjem kosmosa sa samo jednim. Nakon pomenutog kvara, teleskopu su ostala samo dva radna žiroskopa, pa jedan korišćen za produženje života drugog. Zapravo, između 2005. i 2009. 'Hubble' je radio sa samo dva žiroskopa. Ali van ovog specifičnog problema, ono što je kristalno jasno je da je samo pitanje vremena kada će teleskop prestati da radi i ostaviti nas kao siročad… astronomski gledano (nadamo se da će 'James Webb' do tada konačnobiti u orbiti). Stoga je uvek aktuelno pitanje koje ćemo sve češće viđati a glasi da li je moguće popravljati ovaj časni orbitirajući teleskop.

Hablov kalendar za 2020.

kalnedarHubble

Svemirski teleskop Habl je snimio do sada hiljade maestralnih fotografija. Neke od su, prema izboru posetilaca društvenih mreža poslužile za Hablov kalendar 2020.

Kako Habl može jasno da vidi daleke galaksije, ali ne i Pluton?

h3

How can Hubble see distant galaxies clearly, but not Pluto?

Svemirski teleskop Habl je izmenio naše shvatanje svemira svojim predivnim fotografijama. Te fotografije izazivaju izuzetnu pažnju profesionalnih astronoma i drugih naučnika, ali svojom lepotom i preciznošću snimaka ostavljaju bez daha i obične ljubitelje astronomije.

Teleskop Habl je doprineo ne samo većem poznavanju svemira nego i popularizaciji astronomije širom sveta.

Ali, kako je moguće da Habl na Zemlju šalje tako detaljne slike objekata dubokog svemira, a nije u stanju da snimi detalje na Plutonu koji se nalazi nepojmljivo bliže od dalekih galaksija i maglina? Hablove slike Plutona su grube i mutne. Zašto?

Hablov neverovatan mozaik: 7500 ekspozicija

050519 legacy1...Ali Habl ni tu nije stao. Sada je objavljena još jedna čudesna fotografija. To je kombinacija 7500 ekspozicija načinjenih tokom 16 godina. Na području veličine punog Meseca na toj kompozitnoj fotografiji zabeleženo je 30 puta više galaksija nego što se vide u Hablovom Ultradubokom polju: njih 265.000! gledano unazad u vremenu najstarije galaksije na ovom snimku pustile su svoje svetlo ka nama samo 500 miliona godina nakon Velikog praska.

Na teleskopu Habl ponovo kvar

hst r

Jedna od najvažnijih kamera Svemirskog teleskopa Habl se pokvarila. To se dogodilo u četvrtak, 28. februara kada je tokom rutinske kompjuterske procedure uočena softverska greška i to, najverovatnije zato što softver aparata nije ispravno učitan. Tim inženjera i softverskih stručnjaka sada proučava problem i pokušava da utvrdi njegov uzrok kako bi ga potom otklonio.

NASA je povodom 28 godina Hablovog postojanja objavila fotografiju magline Laguna, (M8).

m8

Maglina Laguna je objekat velikih razmera. Široka je 55 i visoka 20 svetlosnih godina. Iako je oko 4000 svetlosnih godina daleko od Zemlje ona je na nebu tri puta prividno veća nego pun Mesec. Vidljiva je golim okom na čistom noćnom nebu. Pošto je relativno velika, Habl može da uhvati njen manji deo. Slika prikazuje samo srce magline veličine oko četiri svetlosne godine.