HST

Hiljade zvezda u maglini Laguna

LagoonCrop

Svemirski teleskop Džejms Veb (James Webb Space Telescope, JWST) je na prečac osvojio naša srca, ali nemojte zaboraviti Svemirski teleskop Habl (HST). Sada već ostareli teleskop i dalje zadivljuje svojim pogledom u svemir. Habl je do sada napravio preko 1,5 milion osmatranja, snimio je 50.000 nebeskih objekata, načinio neke od najdragocenijih fotografija u istoriji izučavanja univerzuma i znatno proširio, produbio, ali i izmenio naše poznavanje svemira – a i dalje vredno radi.

Opširnije: Hiljade zvezda u maglini Laguna

hst2

The history of the Hubble Space Telescope and a mistake that could have ruined everything!

Svemirski teleskop Habl orbitira Zemlju i posmatra duboki svemir, ali i objekte Sunčevog sistema i to više od trideset godina. Njegovu izgradnju kao i prve godine rada pratile su veliki problemi i više puta je bio na ivici prestanka rada. Ipak ovaj teleskop je prebrodio sve probleme i višestruko doprineo razvoju astronomije i spoznaji svemira, ali i popularizaciji astronomskih nauka.

Opširnije: Istorija Svemirskog teleskopa Habl i priča o grešci koja je mogla da upropasti sve

Write comment (0 Comments)

Da li je moguće popraviti 'Habla' bez astronauta?

HST 5

5. oktobra 2018. nenadano se pokvario jedan od šest žiroskopa kosmički teleskop 'Hubble' (HST) i odmah se astronomska zajednica uspaničila. U stvarnosti, iako trajan, problem nije bio presudan. 'Hubble' koristi svoje žiroskope za merenje brzine rotacije teleskopa oko svoje tri ose i na taj način optimizuje svoja naučna osmatranja. Ovi podaci, zajedno s podacima koje pružaju drugi senzori, koriste se za pomeranje teleskopa pomoću zamajaca. U bilo kojem trenutku 'Hubble' koristi samo tri žiroskopa, iako bi mogao da nastavi s proučavanjem kosmosa sa samo jednim. Nakon pomenutog kvara, teleskopu su ostala samo dva radna žiroskopa, pa jedan korišćen za produženje života drugog. Zapravo, između 2005. i 2009. 'Hubble' je radio sa samo dva žiroskopa. Ali van ovog specifičnog problema, ono što je kristalno jasno je da je samo pitanje vremena kada će teleskop prestati da radi i ostaviti nas kao siročad… astronomski gledano (nadamo se da će 'James Webb' do tada konačnobiti u orbiti). Stoga je uvek aktuelno pitanje koje ćemo sve češće viđati a glasi da li je moguće popravljati ovaj časni orbitirajući teleskop.

Opširnije: Da li je moguće popraviti 'Habla' bez astronauta?

Write comment (0 Comments)

Kako Habl može jasno da vidi daleke galaksije, ali ne i Pluton?

h3

How can Hubble see distant galaxies clearly, but not Pluto?

Svemirski teleskop Habl je izmenio naše shvatanje svemira svojim predivnim fotografijama. Te fotografije izazivaju izuzetnu pažnju profesionalnih astronoma i drugih naučnika, ali svojom lepotom i preciznošću snimaka ostavljaju bez daha i obične ljubitelje astronomije.

Teleskop Habl je doprineo ne samo većem poznavanju svemira nego i popularizaciji astronomije širom sveta.

Ali, kako je moguće da Habl na Zemlju šalje tako detaljne slike objekata dubokog svemira, a nije u stanju da snimi detalje na Plutonu koji se nalazi nepojmljivo bliže od dalekih galaksija i maglina? Hablove slike Plutona su grube i mutne. Zašto?

Opširnije: Kako Habl može jasno da vidi daleke galaksije, ali ne i Pluton?

Hablov neverovatan mozaik: 7500 ekspozicija

050519 legacy1...Ali Habl ni tu nije stao. Sada je objavljena još jedna čudesna fotografija. To je kombinacija 7500 ekspozicija načinjenih tokom 16 godina. Na području veličine punog Meseca na toj kompozitnoj fotografiji zabeleženo je 30 puta više galaksija nego što se vide u Hablovom Ultradubokom polju: njih 265.000! gledano unazad u vremenu najstarije galaksije na ovom snimku pustile su svoje svetlo ka nama samo 500 miliona godina nakon Velikog praska.

Opširnije: Hablov neverovatan mozaik: 7500 ekspozicija