Astronautika: misije

Retko ukazana druga šansa! Paljenje motora je bilo noćas, 7. decembra u00:51 po našem vremenu (6. decembra 8:51 po japanskom) i trajalo je 20 minuta. Da iz nekog razloga trasteri nisu proradili, kontrolori su bili spremni da okrenu letilicu i pokušaju ponovo sa drugim setom trastera. Iako već sada znamoda je manevar protekao po planu, biće potrebno nakoliko dana radio-praćenja da se potvrdi da je “Akatsuki” tako modifikovao putanju da će ostati u blizini Venere.

Teško je pratiti šta se trenutno događa u kosmičkom centru Ušinoura, jer Japanci (za razliku od nas) najpre objavljuju vesti na svom maternjem jezikom (pišući hiraganom – svojim pismom), a toga se drži čak i rukovodilac misije, slavni dr Masato Nakamura (1958.).

ak1

“Akacukijev”poslednji pokušaj da uđe u orbitu oko Venere i spasi istraživačku misiju, inicijalno planiranu za decembar 2010. godine. Uključena su sva četiri “gornja” hidrazinska trastera, ukupne snage od 92 N. Na slici to izgleda dramatičan potisak, ali radi se o sili manjoj od 10 kg. Zato su motori morali da raze čitavih 20 minuta!

Ko voli, može da pročita odličnu priču o tome kako je misija “Akasuki” pokrenuta i kako se do sada razvijala. Japanskifan websiteje postavioneverovatno detaljnu slajd prezentaciju o predstojećem ulasku u orbitu i naučnim planovima, naravno na japanskom. Pronašao sam tabelu sa opisom ulaska u orbitu i rasporedom i preveo je, koliko je to moguće, uz pomoć Google Translate.

• Subota, 6. decembra (po našem): “Akacuki” se postavio u položaj za ulazak u orbitu.
  • polusenku[1].
  • Nakon prestanka rada motora, “Akacuki” se automatski okreće radi pripreme za drugi manevar (VOI-R2) sa suprotnim kompletom trastera, za slučaj neuspeha prvog pokušaja. “Akacuki” čeka komandu sa Zemlje da li da pali drugi komplet motora ili ne.

Sledi prevedena slika – možemo da vidimo malu promenu trajektorije koju je ulazak u orbitu napravio:

ak2

Trajektorija “Akacukijevog” ulaska u eliptičnu orbitu. Ova orbita je prilično nepovoljna za naučna ispitivanja (ona od pre 5 godine trebala je da bude 300×80.000 km), ali izgleda da će to biti korigovano do aprila 2016. Sonda je do sada 10 puta obišla Sunce.

ak3

“Akacuku” je zs ulazak u orbitu imao na raspolaganju marševski motor od 500 Nali on je izgoreo, te su inženjeri morali da bace u kosmos čak 65 kg goriva da bi “olakšali” sondu. Ostali su samo monopropelanni trasteri – od ukupno 12, osam ima potisak od 23 njutna a četiri svega 3 njutna.
Dan pre manevra VOI-R1sonda je postavljena sa motorima u pravcu Sunca. To su bili gornji motori, okrenuti u pravcu +Z ose.

[1] Jedna od tri dela svake senke. Mi je vidimo kao polusenku prilikom delimičnog pomračenja.

[2] Kosmički institut ISAS (Institute of Space and Astronautical Science), 40 km od Tokija, ono što je JPL za Nasu.

Akatsuki