Astronautika: misije

NASA je danas 24.11.2021, u 7:21 po našem vremenu lansirala letilicu DART sa kojom će testirati tehnologije za odbranu Zemlje od potencijalnih opasnosti sudara sa asteroidima ili kometama. DART letilica zabiće se u asteroid veličine egipatske piramide u pokušaju da poremeti putanju asteroida. Lansiranje je obavljeno sa SpaceXovom raketom Falcon 9 iz Kalifornije.

Poletanje Falcona 9 koji nosi DART letilicu ka sudaru sa asteroidom.

Ovaj poduhvat, po malo podseća na SF filmove, nazvan je DART (Double Asteroid Redirection Test) tj. Test preusmeravanja dvostrukog asteroida. To je prvi pokušaj čovečanstva da namerno pomeri asteroid. Kamena meta, Dimorfos, nije pretnja Zemlji, ali misija je eksperiment da se vidi da li bismo mogli da promenimo putanju asteroida čija bi putanja vodila sudaru sa Zemljom.

Iako nijedan poznati asteroid veći od 150 metara ne predstavlja pretnju po Zemlju u ovom veku, budući udar, u nekom trenutku, je neizbežan. „Trenutno smo bespomoćni protiv bilo kog asteroida koji bi udario u Zemlju“, rekao je Markus Vajld, vanredni profesor vazduhoplovstva, fizike i svemirskih nauka na Tehnološkom institutu Floride.

Misija vredna 300 miliona dolara. Inženjeri u Johns Hopkins APL-u pripremaju svemirsku letilcu DART.

Cilj udara svemirske letelice u Dimorfos je samo da se Dimorphos pomeri sa svoje putanje. U nekom budućem istinskog skretanja nadolazećeg asteroida, to pomeranje bi se desio mnogo godina ili čak decenija pre sudara sa Zemljom. „To je dovoljno vremena da se potvrdi da će promašiti Zemlju“, objasnio je Endru Rivkin, planetarni astronom iz Laboratorije za primenjenu fiziku Univerziteta Džon Hopkins i jedan od vodećih naučnika DART-a. Malo promena u kretanju asteroida doprinosi velikoj promeni u putanji tokom prolaska godina.

Ako NASA uspešno pomeri Dimorphos, to će biti jednostavno dostignuće u dubokom svemiru bez presedana. To je dokaz budućim generacijama da tehnika planetarne odbrane funkcioniše.

Cilj msije DART. Asteroid Dimorphos je u orbiti oko asteorida Didymos (bela elipsa). Letilica DART će udariti u Dimorphos. Osmatranje će se sprovoditi sa Zemlje (otpičkim i radio teleskopima) i iz prateće letilice LICICube. Cilj je promentii oribitu Dimorphosa (plava elipsa). Sudar je planiran kraj septembra 2022. god. na daljini od oko 11 miliona km.

Da bi shvatila kako da odbije razne tipove asteroide — neki su komadi kamena, neki su mase metala, neki su čudnog oblika — NASA će u narednim decenijama morati da izvrši seriju sudara nalik DART-u, izjavio je Vajld iz Tehnološki institut Floride.

Ipak, jedna stvar je jasna. Skretanje asteroida godinama pre nego što stigne je optimalno rešenje za odbranu Zemlje od potenicijalne pretnje. Ono što ne želimo je hitan slučaj. To bi moglo značiti pribegavanje rizičnim odbrambenim merama, poput lansiranja nuklearne bombe u svemir da bi se raznela stena od 200 metara koja se brzo približava. Nedavna istraživanja zasnovana na kompjuterskim simulacijama otkrila su da bi takva nuklearna detonacija mogla da uništi većinu pretnje. Ali postoje nepoznanice i verovatno neželjene posledice kao što je stvaranje nebrojenih mikrometeorita koji bi se mogli sudariti sa našim satelitima i naneti velike štete komunikacijama, prognozi vremena, naučnim istraživanjima.