Super planetarne magline u susednim galaksijama, u Magelanovim oblacima, svetlije i od rođaka iz Mlečnog puta

Prof. dr Filipović

Tim naučnika iz Australije i SAD, na čelu sa profesorom dr Miroslavom Filipovićem (inače iz Beograda) sa Univerziteta Zapadi Sidnej otkrio je novu klasu nebeskih objekata u susednim patuljastim galaksijama Magelanovim oblacima (Malom i Velikom). Oni su ove nove objekte nazvali - super plentarne magline. Njihova istraživanja su upravo objavljena u veoma prestižnom astronomskom časopisu 'Monthly Notices of the Royal Astronomical Society'.

Planetarne magline su izuzetno energetični magličasti omotači koji obavijaju stare, umiruće zvezda.  Ova nova klasa izuetno sjajnih planetarnih maglina u radio domenu, vervatno predstavlja vezu između sadašnje populacije maglina koje se nalaze oko malih zvezda I ranije predviđenje klase maglina sa sličnim omotačem koji obavijaju zvezde velikih masa

Tim profesora Filipovića očekuje da ovo nadasve neočekivano otkriće SUPER MAGLINA pomogne u rešavanju decenijskog 'problema nedostajuće mase' kod planetarnih maglina čije centralne zvezde imaju od 1 do 8 masa našeg Sunca. Dok je posmatrao Magelanove oblake sa čuvenim radio-teleskopima u Australiji (CSIRO's Australia Telescope National Facility i Parks), ovaj tim astronoma je uspeo da otkrije čak 15 ovakvih super sjajnih radio objekata koji su već od ranije bili 'sumljivi'.

"Sve je ovo bio veliki šok za nas" kaže profesor Filipović, "jer prosto niko nije očekivao da ovakvi objekti uopšte mogu da se vide sa sadašnjom generacijom instrumenata. Više od tri godine smo 'zadržavili' objavljivanje ovog otkrica - sve dok nismo 100% bili sigurni da su to objeti kojima smo se i nadali."

Neki od ovih 15 objekata su čak i tri puta sjajnijij od najsjanijeg Galaktičkog rođaka - magline sa oznakom - NGC 7027. Na žalost za više detalja o ovim super mističnim objektima moraćemo da sačekamo na sledeću generaciju astronomskih teleskopa, a pre svega na već sada čuveni KM -„Kvadratni radio teleskop" koji je planiran za izgradnju u pustinjama Zapadne Australije