Zeta-Ophiuchi

Odbegla zvezda putuje kroz oblake prašine Plava zvezda koju vidimo na slici je uuuuu (u sazvežđu Zmijonoša). Prilikom posmatranja u vidljivom delu spektra zvezda se može uočiti kao crvenkasti zamagljen objekat. Međutim, kad su napravljeni snimci u infracrvenom spektru, zahvaljujući Nasinom WISE teleskopu, zvezda se pojavila u svom novom svetlu. Zeta Ophiuchi je zapravo veoma masivna, topla, sjajna plava zvezda koja krči svoj put kroz veliki oblak međuzvezdane prašine i gasa.

Pretpostavke astronoma su da je ova masivna zvezda jednom bila deo dvojnog sistema čiji je drugi partner bio još masivniji. Prilikom eksplozije partnerske zvezde veći deo njene mase biva odbačen, kao i Zeta Ophiuchi koja je bila manja zvezda u tom dvojnom sistemu. Zeta Ophiuchi sada juri svemirom brzinom od 24 km/s, njena masa je 20 puta, a luminoznost 65000 puta veća od Sunčeve. Da kojim slučajem zvezda nije okružena oblacima prašine i gasa, to bi bila jedna od najsjajnijih zvezda na nebu. Kao i sve zvezde koje imaju tako veliku masu i energiju, Zeta Ophiuchi će svoj životni vek proživeti veoma brzo i okončaće ga u vidu supernova eksplozije. Ona se već nalazi na pola svog životnog veka koji je 8 miliona godina, izjavili su astronomi.

Najinteresantniji detalji na slici su vezani za međuzvezdanu prašinu i gas koji se nalaze u neposrednoj blizini zvezde. Naime na većim udaljenostima primećujemo relativno mirne oblake prašine i gasa (prikazani su u zelenoj boji) čak i podsećau na polarnu svetlost. Dok materija iz međuzvezdanog oblaka u blizini zvezde postaje crvenkasta. Razlog tome je velika količina UV zračenja koju emituje zvezda i tom prilikom dolazi do zagrevanja okolnog gasa i prašine, što za posledicu ima da okolna materija zrači u infracrvenom delu više nego što je uobičajeno.

Zakrlvljeni luk materije koji se nalazi iznad Zeta Ophiuchi, je zapravo deo udarnog talasa. Sa slike možemo jasno uočitida se zvezda kreće iz donjeg desnog ugla ka gornjem levom uglu. Tom prilikom vemoa snažni zvezdani vetrovi odguruju materiju koja se nalazi ispred same zvezde što dovodi do stvaranja udarnog talasa. Ovu pojavu je nemoguće videti u vidljivom delu spektra i zahvaljujući WISE teleskopu supeli smo da otkrijemo pravu ličnost zvezde Zeta Ophiuchi, izjavili su astronomi.

Preko 90 procenata svih otkrivenih zvezda, uključujući i naše Sunce, klasifikovano je u takozvani Glavni niz i kada govorimo o temperaturama, obično mislimo ...