Ovo je Slika tjedna s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble, objavljena ovog ponedjeljka.

Prva slika je cijela, ali smanjena, a ostale su njeni malo frizirani detalji, dani u punoj veličini.

Ne znam gdje oni to vide te prstene! Prsteni su vjerojatno puno uočljiviji u nekom drugom valnom pojasu. Ova je slika sastavljena od fotografija snimljenih u šest valnih duljina, od ultraljubičastih 275 nm, sve do infracrvenih 814 nm.

NGC5248 1

Veličanstvana rađaonica zvijezda

Svjetlucavi prizor na novoj Hubbleovoj Slici tjedna, spiralna je galaktika NGC 5248, udaljena od nas 42 milijuna svjetlosnih godina i smještena u zviježđu Volara. Poznata je i kao Caldwell 45, budući je uvrštena u jedan katalog vizualno zanimljivih nebeskih objekata za koje, istina, svi znamo, ali koje astronomi amateri promatraju puno rijeđe negoli čuvenije Messierove objekte.

NGC5248 2

NGC 5248 je jedna od tzv. veličanstvenih spiralki (engl. "grand design spirals"): one imaju istaknute spiralne krake koji polaze zamalo od same jezgre i pružaju se kroz cijeli disk galaktike. Ona u svom središtu posjeduje i blijedu prečku, koja na ovom njenom portretu snimljenom u vidljivom svjetlu i nije toliko istaknuta. Strukture poput te, koje remete rotacijsku simetriju galaktike, imaju veliki utjecaj na to kako se tvar giba kroz galaktiku i, u konačnici, kako se galaktika razvija tijekom vremena. Prečke kanaliziraju plin iz vanjskih dijelova galaktike prema unutarnjim, zvjezdorodnim područjima, pa čak i do (supermasivne) crne jame u središtu galaktike. To potonje može potaknuti nastanak aktivne galaktičke jezgre.

Struje plina su uvelike oblikovale NGC 5248: po cijelom njenom disku sada vidimo mnoštvo zvjedoprasnih područja u kojima intenzivno nastaju nove zvijezde i u kojima dominiraju mladi stelarni objekti. Ta galaktika čak posjeduje i dva vrlo aktivna, prstenasta zvjezdoprasna područja oko svoje jezgre, ispunjena jatima mladih zvijezda. Ti prsteni u jezgri su izuzetni već i sami po sebi, ali, dok takav neki prsten obično priječi plinu da dopre do samog središta galaktike, to što u NGC 5248 unutar jednog prstena postoji drugi, pokazuje koliko je u toj galaktici silovit tok materije i energije! Kako nam je NGC 5248 razmjerno blizu, ta njena jasno vidljiva zvjezdorodna područja su podjednako zanimljiva svim astronimima, profesionalcima i amaterima podjednako.

ESA/Hubble & NASA, F. Belfiore, J. Lee and the PHANGS-HST Team