Ovo je današnja Slika tjedna s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble.

Druga slika je detalj prve, dan u punoj veličini.

Priredio i prilagodio:
Zoran Knez
AstroMosor

Drevni svjedok

Zbijeno zvjezdano jato NGC 2005, prikazano na ovoj Hubbleovoj Slici tjedna, nije neobično samo po sebi, ali jest neobično zbog odnosa prema svojoj okolici. Ono se nalazi na oko 750 svjetlosnih godina od srca Velikog Magellanovog Oblaka (VMO), najveće satelitske galaktike našeg Mliječnog Puta, koja je sama od nas udaljena oko 162 tisuće svjetlosnih godina. Zbijana ili kuglasta zvjezdana jata su gusto upakirani skupovi od nekoliko desetaka tisuća do više milijuna zvijezda. Ta gustoća znači da su zvijezde u njima toliko čvrsto gravitacijski povezane da ih to čini stabilnima. Ta stabilnost pridonosi njihovoj dugovječnosti: ona mogu biti stara milijarde godina i kao takva često su sazdana od vrlo starih zvijezda. Zbog toga je proučavanje zbijenih jata u svemiru pomalo nalik proučavanju fosila na Zemlji. I dok nam fosili pružaju uvid u svojstva drevnih biljaka i životinja, zbijena jata rasvjetljavaju svojstva drevnih zvijezda.

Trenutno važeće teorije o razvoju galaktika pretpostavljaju da se galaktike međusobno stapaju. (Taj proces je evidentna činjenica. Prim. prev.) Općenito je prihvaćeno mišljenje da su razmjerno velike galaktike koje vidimo u suvremenom svemiru narasle tolike stapanjem manjih galaktika. Ako je to točno, onda astronomi očekuju da će u obližnjim galaktikama pronaći prastare zvijezde koje će pokazivati znake da su nastale u drukčijim galaktičkim okolišima. Budući je za zbijena jata poznato da sadrže drevne zvijezde i budući su ona stabilna, takvi su objekti izvrsni laboratoriji za provjeru ove hipoteze.

NGC 2005 je jedno takvo zbijeno jato i samo njegovo postojanje je pružilo dokaz u prilog teoriji o razvoju galaktika putem stapanja. Konkretno, zvijezde u NGC 2005 imaju kemijski sastav koji se upadljivo razlikuje od sastava drugih zvijezda u VMO-u. (Riječ je o metalnosti tih zvijezda, tj. o sadržaju elemenata težih od helija. Prim. prev.) To pokazuje da je VMO tijekom svoje prošlosti bio prošao kroz proces stapanja s nekom drugom galaktikom. Ta se druga galaktika odavno stopila s njima i njene su zvijezde sada posve raspršene, ali NGC 2005 i dalje ostaje prastarim svjedokom toga davnašnjeg galaktičkog sudara.

ESA/Hubble & NASA, F. Niederhofer, L. Girardi