Daavnooo, davno, još iz epohe karbona kada na Zemlji nije bilo niti prvih dinosaura, kada nije bilo niti najmanjeg znaka da će u isto takvoj daaavnoooj budućnosti, po Zemlji hodati ljudi, u jednoj patuljastoj galaksiji, eksplodirala je masivna zvijezda i svojim sjajem višestruko nadmašila sjaj svih drugih zvijezda u toj galaksiji.

Bila je to eksplozija kolosalnih razmjera koja je danas poznata kao supernova. Oznaka joj je SN2024iss. Bilo je to prije 336 milijuna godina. U patuljastoj galaksiji oznake PGC 1846725svjetlost ove eksplozije krenula je u okolni svemir, da bi 336 milijuna godina kasnije dospjela u foto senzore bića koja uopće nisu postojala kada je krenula na svoj put.

Točnije, 12. svibnja 2024. godine je opažena, a dan kasnije i prvi puta snimljena. Ja sam ju snimio 17. svibnja 2024. godine, pet dana nakon što je primijećena. Snimao sam ju teleskopima zvjezdarnice Apollo, Sky-Watcher Maksutov-Cassegrain MAK 127; 127/1500 mm i Celestron 11 SCT Schmidt-Cassegrain 280 / 2800 mm i kamerom Canon EOS 650D.

Supernova se jasno vidi kao zvijezda zvjezdane magnitude 13,2m. Njezina matična galaksija u kojoj je eksplodirala, nije vidljiva jer joj je sjaj puno slabiji i iznosi 17m. No, kako je riječ o zviježđu Berenikina kosa u kojemu se nalazi Coma cluster, jato galaksija koje je dobilo naziv po zviježđu, (latinski naziv Coma Berenices) - Berenikina kosa, na astrofotografijama se vide svjetlosni tragovi nekoliko takvih galaksija.

Radi toga sam izradio i inverzne fotografije kako bi se lakše vidjeli takvi objekti, a na jednoj takvoj sam ih označio kako bi se vidjelo gdje se nalaze i kako izgledaju. I što reći o tome? Snimio sam tragove događaja koji se dogodio u vremenu kada su Zemljom hodali primitivni tetrapodi, prvi sauropsididiapsidi i sinapsidi, a počeo se stvarati i prvi ugljen, kojega čovječanstvo i danas nemilice troši. Čak još nije bilo niti prvih dinosaura.

Od spomenutih životinja, danas su ostali samo tragovi u stijenama, a od velike eksplozije u spomenutoj patuljastoj galaksiji, tragove su ostavili slabašni fotoni koje je u svemirski prostor odaslala ova supernova. Kako ona izgleda danas, vidjet će ju bića koja će ju odavde promatrati u isto takvoj dalekoj budućnosti, nakon 336 milijuna godina. Od čovječanstva će ostati također samo tragovi, jer tada ljudi i naše civilizacije daaavnoooo neće više biti. Uživajte u pogledu na ovu prošlost i sjetite se da je to toliko daleko od nas, da je i svjetlosti trebalo 336 milijuna godina da tu sliku i informaciju donese do nas.

Author: Danijel Reponj