Zamislite bilijarski stol sa nekoliko stotina tisuća kuglica

M13 b

Nekima od nas previše je i onih šesnaest loptica na bilijarskom stolu kakvog znamo. Prema pravilima igre kuglice se najprije dovode u početni položaj a zatim kreću na svoj put.

Ilustracija koju donosimo prikazuje pravi pravcati bilijarski „stol“ u zviježđu Herkula. Svaka od „kuglica“ koju vidite jedna je zvijezda, većina njih veća od našeg Sunca. Na fotografijama razaznajete nekoliko stotina, možda tisuću-dvije zvijezda a zapravo ih ovdje ima nekoliko stotina tisuća! Bilijarski stol, kako smo ovdje nazvali ovu kuglastu nakupinu zvijezda (kuglasti zvjezdani skup) pronaći ćemo u zviježđu Herkula koje je vidljivo na našem noćnom nebu.

Pogled kroz dalekozor omogućava nam da vidimo nekoliko desetaka pojedinačnih zvijezda i snažnu, difuznu mrlju svjetala oko kojih kruže i planeti a možda tamo ima i nekakvog čudnog života. Možda i tamo igraju biljar ali zasigurno svoj dom ne nazivaju M13 ili NGC6205 kako smo ga mi nazvali. Procjenjuje se da takvih mikro-zvjezdanih gradića u našoj galaktici ima najmanje dvije stotine. Neki od njih broje desetak tisuća zvijezda a drugi i desetak milijuna zvijezda. M13 nam je relativno blizu i veoma je zahvalan za astronomska istraživanja a nije ga problem pronaći ni golim okom uz uporabu mobitela kao astronavigatora uz neku jednostavnu aplikaciju koja se odaziva na termin; astrognozija, star chart... Probajte, sam pazite da noću i dalje gledate kud hodate u pauzi od nebeskih zanimljivosti. Oprezno, mlade su to zvijezde!

M13 a

Ah da, ostadoh dužan i pojasniti tko se to ili što se to tamo igra biljarskim nebeskim lopticama (čitaj mene - suncima)! TkoGA ili ŠtoGA nazovite kako hoćete, loptice se ponašaju prema pravilima fizike, kemije i matematike pa kako nam drago.. Usput, kraj je školske godine, kako nam djeca stoje sa ocjenama iz nabrojanih (ali i drugih) predmeta?

Ako se uzme da se sve kreće brzinom... 19 sati ranije