Na samo 93 miliona svetlosnih godina daleko od nas, što je u razmerama kosmosa u susedstvu Mlačnog puta, astronomi Univerziteta Zapadni Sidnej, Australija, otkrili su jedan od najdužih džetova crne rupe na čitavom nebu. Mlaz se proteže milion svetlosnih godina u dužinu, a udaljava se od crne rupe ogromnom brzinom, brzinom bliskoj brzini svetlosti.

M87 jet

Erupcija iz centra galaksije M87 - verovatno izazvana prisustvom supermasivne crne rupe.

Crna rupa od koje struji ovaj mlaz nalazi se u galaksiji NGC 2663 koja je smeštena u sazvežđu Kompas (Pyxis), na nebu južne Zemljine hemisfere. Njena magnituda iznosi 10,9.

Gledana kroz klasičan teleskop ova galaksija otkriva svoj eliptični oblik. Prilično je bogata i ima deset puta više zvezda od Mlečnog puta.

karta

Ali kad se ta galaksije pogleda sa Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP) što je mreža od 36 povezanih radio antena koje zajedno čine ogroman super radio teleskop, onda se u istom području uočava dugi mlaz materije izbačen iz galaksije i to čak pedeset puta veći od nje same! Astronomi kažu: da možemo očima da vidimo to što nam prikazuje radio teleskop, ovaj mlaz bi bio veći od Meseca na našem nebu.

Iz Sveta nauke

Velibor Velović

"Rođen sam 1991. godine u Loznici, osnovnu školu i gimnaziju opšteg smera sam pohađao u Malom Zvorniku. Još od malena bio sam zainteresovan za astronomiju. Vremenom to interesovanje i fasciniranost misterijom univerzuma je raslo kao i dan danas, želja za novim saznanjima i iskustvima. Vođen snovima iz detinjstva upisao sam astrofiziku na PMF-u u Beogradu."

Ovo istraživanje vodi doktorand Velibor Velović sa Univerziteta Zapadni Sidnej. Ono što je za nas interesantno i važno je što je taj rad potpisao i naš dragi prijatelj prof. Miroslav Filipović. Ostali autori su Luk Brnes i Ray Norris – svi sa Univerziteta Zapadni Sidnej.

Istraživanje nudi dokaze o postojanju materije između galaksija koja vrši pritisak na izbačeni mlaz. Ali obratite pažnju na proces koji se dešava. Međugalaktička materija ulazi u galaksiju, u galaksiji se formira crna rupa, crna rupa izbacuje mlaz, a taj mlaz usporava priliv materije u galaksiju.

Mlazevi utiču na proces formiranja gasa u galaksiji a time i razvoj čitavog univerzuma. Ono što je sigurno jeste da će o ovom i sličnim džetovima