Ovo je današnja Slika tjedna s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble.

Abel426

PRSTENI I DRUGO

Motiv na ovoj zaokruženoj Hubbleovoj Slici tjedna se nalazi u galaktičkom jatu Perzej, poznatom i kao Abell 426, na udaljenosti od 320 milijuna svjetlosnih godina od nas. Riječ je o jednoj spiralnoj galaktici s prečkom koja nosi oznaku MCG+07-07-072, a koju ovdje vidimo između većeg broja zvijezda u našoj galaktici, koje kao da žele našu pozornost s galaktike skrenuti na sebe.

Za jednu spiralnu galaktiku, MCG+07-07-072 ima prilično neobičan oblik. Njeni tanki kraci izbijaju s krajeva prečke u jezgri, oblikujući skoro puni krug oko galaktičkog diska. Ona je prema osnovnoj Hubbleovoj klasifikaciji svrstana u galaktike SBc(r): c označava da ona posjeduje dva labavo namotana spiralna kraka, od kojih svaki tvori po jedan polukrug, dok ono (r) ukazuje na prstenu sličnu strukturu koju kraci oblikuju. (S znači spiralna, a B znači da ima prečku. Prim. prev.) Prsteni se u galaktikama javljaju u puno različitih oblika, od tek neuobičajenih, do rijetkih i važnih za astrofiziku.

Lećaste galaktike su vrsta koja je na pola puta između eliptičnih i spiralnih galaktika. Za razliku od eliptičnih galaktika, one posjeduju veliki disk, ali im manjkaju spiralni rkaci. Kako im ime kaže, oblika su leće i one često u svojim diskovima imaju nešto što nalikuje prstenu. S druge strane, prstenastim galaktikama se nazivaju isključivo neobične galaktike koje posjeduju prsten plina u kojemu nastaju nove zvijezde, sličan spiralnim kracima, ali posve odvojen od jezgre. U nekim slučajevima, takve galaktike uopće ni nemaju jezgru! Za njih se drži da su nastale (tj. da su takav oblik zadobile) u galaktičkim sudarima. I na koncu, postoje i čuvene gravitacijske leće, u kojima je prsten zapravo izobličena slika neke daleke, pozadinske galaktike, stvorena svijanjem svjetla gravitacijom nama bliže galaktike, koja djeluje kao leća. Ti tzv. Einsteinovi prsteni nastaju jedino ako se promatrač, galaktika koja djeluje kao leća i daleka galaktika koju vidimo kroz tu leću nalaze praktično na istom pravcu.

ESA/Hubble & NASA, I. Chilingarian