Ovo je sada već jučerašnja Slika tjedna s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble.

Priredio i prilagodio:
Zoran Knez
AstroMosor

ARPZK

ČUDNA ZBIVANJA

Ova Hubbleova Slika tjedna - snimljena putem ACS-e u NASA/ESA-inom Svemirskom teleskopu Hubble - prikazuje Arp 107, nebeski objekt koji se sastoji od dviju galaktika u procesu sudaranja. Veća od njih (na slici lijevo) je jedna od izuzetno energičnih galaktika koje nazivamo Seyfertovim galaktikama. One u svojim središtima imaju aktivne galaktičke jezgre. Seyfertove galaktike su osobite stoga što se - unatoč enormnom sjaju njihovih aktivnih jezgri - mogu cijele vidjeti i proučavati. (Većinu zračenja njihove aktivne jezgre emitiraju u valnim duljinama koje mi ne vidimo očima. Prim. prev.) To se vidi i na ovoj slici, gdje je vrtlog spiralnih kraka galaktike jasno vidljiv. Manja galaktika je s većom povezana tananim mostom od plina i prašine. Ovaj dvojac u sudaru je od nas udaljen oko 465 milijuna svjetlosnih godina.

Arp 107 je jedna od stavki u katalogu od 338 galaktika (i malih galaktičkih skupina) poznatom kao Atlas neobičnih galaktika. Njega je 1966. g. sastavio (američki astronom) Halton Arp. Ovaj objekt je promatran Hubbleom u sklopu programa kojim se željelo iskoristiti kratke praznine u rasporedu njegovih promatranja, a koji je bio usredotočen na opserviranje nekoliko objekata popisanih u Arpovom katalogu. Pri tom je dio namjere bio dati javnosti uvid u izgled tih spektakularnih galaktika koje izmiču definiranju. Zbog svoje dopadljivosti, te fotografije često postanu Hubbleovim Slikama tjedna. Zapravo nekoliko novijih Slika tjedna, poput https://t.ly/XOe0D, iskoristile su upravo rezultate spomenutog promatračkog programa.

ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton