Astronautika: misije

Čovek koji je otkrio Pluton, Clyde Tombaugh, mogao je samo da sanja da će neki kosmički brod proleteti pored tog malog nebeskog tela otkrivenog u predgrađu solarnog sistema 1930. godine.

Pluton NH

Najnoviji snimak Plutona koji je načinio Nasina sonda “New Horizons” – objavljen pre neki dan na rođendan američkog astronoma – pokazuju da njegov san ipak postaje stvarnost. Tombaugh, koji je umro 1997, rođen je 4. februara 1906. godine.

Ovo je naš rođendanski poklon profesoru Tombaughu i njegovoj porodici, i počast njegovom otkriću i životnom delu – koje je postalo preteča planetne astronomije XXI veka,” izjavio je Alan Stern, glavni čovek projekta sa Instituta Southwest iz Bouldera. “Ove slike Plutona, uočljivo jasnije i bliže od onih koje je NH snimio prošlog jula sa skoro dvaput veće daljine, predstavljaju naš prvi korak u pretvaranju onoga što je Clyde video kroz teleskop Lowellove opservatorije 85 godina ranije, u planetu koja će se pojaviti pred našim očima ovog leta.”

Nove slike, snimljene teleskopskom kamerom LORRI (Long-Range Reconnaissance Imager) 25. i 27. januara, bile su prve koje je sonda snimila tokom prilaska Plutonovom sistemu 2015. godine, koji će kulminirati prolasku pored Plutona u njegovih satelita 14. jula. “New Horizons” je bio na više od 203 miliona km od Plutona kada je započeto snimanje.

Pluton je konačno počeo da se prikazuje kao nešto više od tačke svetlosti,” kaže Hal Weaver, projektant misije iz APL Univerziteta Johns Hopkins iz Merilenda. “LORRI sada uspeva da izdvoji Plutona, i patuljasta planeta će nastaviti sve više da raste na slikama NH. Nove slike LORRI-ja takođe demonstriraju da su performanse kamere ostale neizmenjene i pored više od 9 godina leta kroz duboki kosmos.”

Tokom sledećih par meseci, LORRI će napraviti stotine slika Plutona naspram zvezdane pozadine da bi tim navigatora mogao da određuje udaljenost NH od Plutona. Sve do kraja proleće Pluton če kao i na prvoj slivi izgledati samo malo više od svetle tačkice, ali navigatorima je to dovoljno da izvedu motorne korekcije kursa tokom prilaska cilju. Prvi takav manevar, baziran na slikama za optičku navigaciju, OpNav, izveden je 10. marta.

Prelazeći svakog sata više od 50.000 km, NH je do sada prevalio preko 5,5 milijarde km od kako je lansiran 19. januara 2006. Na tom epskom putovanju, presekao je orbite svih planeta od Marsa do Neptuna u rekordnom vremenu, a sada će u prvoj fazi susreta sa Plutonom pored slika sa velike daljine biti merene energetske čestice i solarni vetar koji karakterišu kosmičko okruženje oko Plutona.

Moj otac bi bio oduševljen ‘New Horizonsom’,” kaže ćerka Clyda Tombaugha, Annette Tombaugh, iz Las Cruses, iz Novog Meksika. “Videti planetu koju je otkrio i saznati više o njoj, videti Plutonove mesece … bio bi zapanjen da je živ.”

Kako „New Horizons“ sprovodi kampanju optičke navigacije na putu ka Plutonu?

’New Horizons’ započinje prve korake faze približavanja Plutonup