Astronautika: misije

Rusija trenutno ne planira misije slanja ljudskih posada na Mesec, ali to ne znači da kao i mnoge druge zemlje ne razmatra studije izvodljivosti. Makar onako, u PowerPointu. Jedan od poslednjih predloga stiže iz moskovske kosmičke kompanije „Hruničev“, koja nudi slanje misije na Mesec uz pomoć lansiranja nekoliko ratera iz porodice „Ангара“.

 

32323

Lunarna arhitektura kakvu predlaže kosmička proizvodna kompanija “Hruničev” (ГКНПЦ им. М. В. Хру́ничева).

Već 35 godina Rusija, tada još u sastavu SSSR, ne razmišnja o slanju ljudi van orbite oko Zemlje. Bilo je nekoliko planova za slanje ljudskih posada na Mesec (tj. oko njega), pa čak i ka Marsu, ali sve su to bile samo intelektualne vežbe. Rusi više nemaju ni znanje, ni tehnologiju, ni resurse, a ni politički background za tako nešto. Nažalost, nije ništa bolje ni u dvorištu druge kosmičke sile, čije samo postojanje je bio dovoljan razlog bezbroj sovjetskih uspeha u svemiru. Ko se loži na misije na Mesec, može slobodno sve pare da stavi na Kineze, jer su oni jedini “već viđeni” kako štapićima jedu na površini Meseca. Bar za našeg života ...

Ali, kao što rekoh, u Rusiji još uvek ima glava u kojima Rusi lete na Mesec. Neke od njih rade u kompaniji koja trenutno proizvodi rakete-nosače „Протон“, za koje se kaže da nose svaki treči kilogram tereta ispaljenog sa Zemlje u kosmos[1]. Prema planovima inženjera iz „Hruničeva“, budući ruski kosmički brodovi sa ljudskom posadom ПТК-НПkompanije РКК Энергия, trebalo bi da budu lansirani raketama „Aнгара A5П“, lanserima koji imaju nosivost od 25,8 tona. Ta raketa, koja bi trebalo da ima svoj debi možda još ove godine, mogla bi biti zamenjena jačom „Hruničevljevom“ verzijom, „Ангаром A7В“, nosivosti 40-55 tona u nisku LEO orbitu.

rakete

Rakete „Ангара-А5П“i „Ангара-А7В“ (Novosti Kosmonavtiki).

33332

Porodica raketa modularnog tipa „Ангара“. Različite varijante se lansiraju iz pomoć različitog broja univerzalnih raketnih modula (УРМ)(УРМ-1 za I stepene, aУРМ-2 za II i III stepene) – jedan modul za nosače lake klase („Ангара 1.1“ i Ангара 1.2“), tri za nosače srednje klase („Ангара A3“) i pet za nosače teške klase („Ангара A5“). Dužina УРМ-a je 25,1 metara a težina sa gorivom 149 tona. Imaju po jedan kerozinski motor РД-191 potiska oko 200 tona.

32424

„Ангара-А5“, „Ангара-А7.2“ i„Ангара-А7.В“. „A7.2“ se sastoji od šest УРМ-1 i jednogУРМ-2 (centralnog bloka uvećanih razmera i zapremine) i biće opremljena modernizovanim kerozinskim motorima РД-191. Centralni blok rakete „A7.2B“biće napunjen tečnim vodonikom i kiseonikom (ГКНПЦ им. М. В. Хру́ничева).

53535fff

Raketa teške klase „Ангара-А5“sa „Hruničevljevim“ kriogenim dodatnim stepenom KBTK. Težina bloka je od 14 do 32 tone za verzije raketa „A7“. Za jaču raketu „A7“ količina goriva u dodatnom stepenu je uvećana 46% a prečnik vodoničnog tanka na 5,1 m. Blokovi će imati po jedan marševski motor РД-0146Д i po 8 odn. 16 trastera C5.142A sistema navigacije (ГКНПЦ им. М. В. Хру́ничева).

223334

„Ангара.A7B“ u teretnoj varijanti (levo) i u varijanti sa ljudskom posadom (desno). Na orbitu oko Zemlje visine 200 km mogla bi da ponese 4,67% težine rakete, odn. ~50 tona, a ka Mesecu bi mogla da ponese teret od 20,7 tona (ГКНПЦ им. М. В. Хру́ничева).

2323333

Kriogeni dodatni stepeni КВТКza “A5” i КВТК2Б za „A7“. Na kraju je prikazan međuorbitni tegljač МОБ2 za letove teških raketa sa lunarnim brodom iz orbite oko Zemlje (ГКНПЦ им. М. В. Хру́ничева).

Sa te dve rakete i brodom ПТК-НП (rus. Пилотируемый транспортный корабль нового поколения, Nova generacija transportnog broda sa posadom), kompanija „Hruničev“ je predložila lunarnu arhitekturu za misiju zа posetu orbite našeg satelita, koja zahteva lansiranje četiri „Ангаре“. „Ангара-А5П[2] bi ponela u orbitu brod sa višečlanom posadom ПТК НП težine 19 tona. Potom bi Ангара-А7B lansirala kriogenički međuorbitni tegljač (МОБ2, межoрбитальный буксир)težine 52 tone. ПТК НП bi se potom u orbiti spojio sa tegljačem i njegovim se motorima otisnuo ka lunarnoj orbiti. Tamo bi se МОБ2 odvojio od ПТК НП i spojio sa lunarnim modulom i drugim МОБ2, lansiranim raketama Ангара-А5 i Ангара-А7B. Za redovne misije na Mesec, lunarni moduli bi mogli da budu priključeni na stanicu u Mesečevoj orbiti (ЛОС,Лунная орбитальная станция).

Ovo iznešeno predstavlja klasičnu EOR-LOR arhitekturu (Earth orbit rendezvousLunar orbit rendezvous) koja uključuje spajanja u Zemljinoj i Mesečevoj orbiti ... koja očigledno neće nikad da se realizuje, bar ne u vidnoj budućnosti.

Jedina šansa da se plan ipak realizuje, makar i parcijalno, jeste učešće Rusije u budućoj Nasinoj orbitnoj platformi “Gateway”, pod uslovom da na kraju misija bude odobrena. Ali ako već sanjamo, hajdemo to da činimo na veliko. Zašto se ograničiti „Ангаром-А5“ i “А7“ kada imamo i jače zverke? Kompanija РКК Энергия je objavila vest da planira novu raketu Энергия-K i (zajedno sa Ukrajinom i Kazahstanom) možda njenu tešku verziju, Содружество, naslednika slavne „Энергиe“ napuštene još osamdesetih godina[3]. „Содружество“ bi trebalo da ima nosivost od oko 100 tona, nešto skromnije od „Hruničevljevih“super-džinova „Амура-5“ i „Енисейа-5[4], obe nosivosti oko 125 tona. „Амур-5“ i „Енисей-5“ su vrlo slične rakete a jedina razlika je što bi „Амур-5“ koristio već postojeće motore РД-170 bazirane na kerozinu i tečnom kiseoniku (kerolox) u prvom i drugom (centralnom) stepenu, dok bi četiri bustera prvog stepena „Енисейa-5“ koristili po jedan četvorokomornikerolox РД-170, a u drugom stepenu – centralnom bloku – nalazila bi se tri kriogena motora РД-0120 (11Д122) već korišćena na sovjetskoj super-raketi Энергия[5]. Sve te džinove u Rusiji nazivaju „cверхтяжёлый“ (svijerhtjažoli), tj. „superteškaši“.

2221

23233

raketaSrbija

„Амур-5“(gore) i „Енисей-5“ (dole) (Novosti Kosmonavtiki/Hruničev).

333

Энергия-К i njena teška verzija, Сотружество (Novosti Kosmonavtiki/Energija).

Untitled-1

Содружество bi trebala da ima nosivost do 100 tona. Težina rakete (sa gorivom) bila bi oko 2.132 tone. Pet motori prvog i drugog stepena palili bi se jednovremeno.

1345601659 energiya-buran

Raketa Энергия sa svojim slavnim teretom, sovjetskim šatlom „Буран“. Bilo je to drugo i poslednje lansiranje ove rakete. U prvom letu 1987. godine raketa je ponela Полюс (17Ф19ДМ), prototip laserske platforme za uništavanje satelita.

Sve navedene rakete bi trebalo da budu lansirane sa budućeg kosmodroma Восточный, još jedne od misterija ruskog kosmičkog programa[6]. Ono što je interesantno u svim gorenavedenoim predlozima nije njihova izvodljivost – to otpada – već kao pokazatelj da ruskoj kosmičkoj industriji još uvek ne manjka ideja. A uvek postoji nada da će se nekada neka i realizovati ...

 


[1] Do sada je napravljeno bezmalo 390 raketa „Протон“(УР-500). Kompanija „Hruničev“ je 2009. proizvela ukupno 25 različitih raketa, bustera i letilica, sa planom da u narednim godinama taj broj podignu na 30. Kompanija godišnje lansira najmanje 15 raketa. Pošto su danas izbori u Srbiji, a ja po difoltu ne podnosim našu lažovsku vlast, ne mogu a da ovde ne parafraziram Vučićevu izjavu da će „Ikarbus“ godišnje proizvoditi 250Mersedesovih“ autobusa (WOW!), te da će to pomoći u vađenju ove jadne zemlje iz bule. Paz’ da neće...

[2] Ovo „П“ (od пилотируемый) označava da se radi o raketi sa posadom.

[3] Ta raketa je trebala da podigne oko 105 tona tereta u nisku orbitu oko Zemlje, a planirana je i jača verzija kapaciteta oko 170-180 tona. Prema različitim ocenama, za let ljudi na Mesec potrebno je u orbitu izbaciti kompoziciju ne lakšu od 60-70 tona.

[4] Dok „Амур-5“predstavlja uglavnom poboljšanu verziju dizajna „Aнгарe-100 predloženog 2005. godine, „Енисей-5“ predstavlja radikalno drugačiji pristup. Koncept je formulisan još početkom 2008.

[5]Энергия“ je u centralnom bloku koristila 4 jednokomorna (sa jednom mlaznicom) motora РД-0120.

[6] Budući kosmodrom se gradi na Dalekom istoku, u Amurskoj oblasti, na površini od 1035 km2. Planira se da će prvo lansiranje s njegovih rampi za rakete lake i srednje klase tipa „Союз-2“ biti 2015, a prvo lansiranje rakete sa posadom teške klase tipa „Ангара-5“ oko 2018. Kako sada finansije pristižu, daj bože da radovi i planovi lansiranja kasne samo desetak godina.

 

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • muhamed muminovic said More
    Uvijek ste dobrodosli. 3 dana ranije
  • Boris Saksida said More
    Hm....ove godine nisam uspeo,...možda... 4 dana ranije
  • Julijana said More
    Hvala. 4 dana ranije
  • polux11 said More
    "Ovakvo podešavanje doprinosi boljem... Pre 1 nedelje
  • Mladen said More
    BRAVO ! Pre 1 nedelje

Foto...