Kao što smo javljali, NASA je odlučila da gradi raketu-nosač (RN) velike nosivosti SLS. Međutim, poznato je da kineski stručnjaci već nekoliko godina rade na razvoju serije raketa različite nosivosti - uključujući RN teške klase (CZ-5). Odnedavno čuju se glasine da oni takođe rade i na projektu super-teške RN CZ-X klase američkog SLS. Kako njena masa i kapacitet nadmašuju nekoliko puta najteže RN porodice CZ-5, pretpostavlja se da će razvoj CZ-X biti baziran na potpuno novom projektu.
U početnoj - koncepcijskoj etapi - ima po svemu sudeći dosta lutanja. Prvobitno bilo je planirano da potisna snaga RN CZ-X na startu bude 3000 ts (tona u sekundi). To je 13% manje od snage čuvene Mesečeve rakete "Saturn V" i za jednu trećinu manje od otkazanog projekta NASA-e "Ares V". Sa ovom snagom, CZ-X bi mogao da lansira prema Mesecu aparat mase do 35 tona. To evidentno nije dovoljno pa bi podrazumevalo najmanja dva lansiranja - i to RN super-teške (CZ-X) i RN teške (CZ-5) klase - slično shemi prekinutog programa NASA-e "Kanstelejšn" (Constallation). Tako je došlo do prerade osnovne koncepcije projekta pa su nedavno objavljeni podaci o dvema varijantama kineske super-rakete potisne snage 5000 ts.
Prva varijanta obuhvata korišćenje raketnih motora (RM) na tečno gorivo, dok druga kombinaciju RM na tečni kriogeni pogon i čvrsto gorivo. Raketa CZ-X u verziji na tečno gorivo ima visinu od 98 metera. Sastoji se od sledećih komponenti:
- Centralni stepen prečnika 9m koji koristi četiri RM tipa YF-650 koji koristi tečni kiseonik i kerozin potisne snage od po 650 ts
- Četiri bočna stepena postavljena oko centralnog bloka prečnika po 3,35m. Svaki od njih nosi po jedan RM YF-650
- Gornji kriogeni stepen sa dva RM tipa YF-200, na tečni vodonik i tečni kiseonik (TV+TK), potisne snage 200 ts.
Druga varijanta RN CZ-X visine 101 m koja koristi kombinaciju kriogenog i čvrstog goriva ima sledeće raketne stepene:
- Centralni kriogeni blok (TV+TK) prečnika 9 m sa pet RM YF-200
- Četiri spoljašnja raketna bloka na čvrsto gorivo mase po 575 tona, prečnika 3,5 m i potisne snage po 1000 ts
- Gornji kriogeni stepen sa jednim RM YF-200 koji nosi 200 t goriva TV+TK.
Obe varijante imaju sličnu nosivost od 130 t (prva varijanta) i 133 t (druga verzija) za koristan teret u nisku orbitu. Snaga obe varijante je dovoljna za jedno lansiranje pilotiranog kosmičkog broda prema Mesecu i Marsu.
Projekat kineske super-rakete je daleko od finalne realizacije. Najveći izazov je razvoj RM snage oko 700 ts. Zanimljivo da se u projektu spominje jednokamerni RM YF-650. Do sada je samo Amerikancima uspelo da razvije jednokamerni RM F-1 te klase (689 ts), tako da kineski stručnjaci rade i na dvokamernom RM.
Trenutno najjači, ali još uvek eksperimentalni kineski RM YF-100 može da razvije snagu od 120 ts.
Ovaj motor je osnova na kojoj će stručnjaci Akademije istraživanja raketnih motora u Sežuanu razviti motore još veće snage. Tamo su u toku radovi na razvoju motora YF snage od oko 200 ts koji bi mogao biti razvijen oko 2020. Kako je kompletni tehnološki ciklus novog raketnog motora oko deset godina, RM YF-650 super-nosivosti od oko 650 ts - 700 ts bi mogao da ima premijeru 2030.
Linkovi: