Astronautika: misije

starliner 21

Američki svemirski brod prepušten sudbini

Starliner, novi pilotirani američki svemirski brod, proizvod tvrtke Boeing, krenuo je početkom lipnja na osmodnevnu misiju s dvoje iskusnih astronauta. Pristajanje na MKS obavljeno prvi puta ovim tipom svemirskog broda uz nazočnost ljudske posade. Iako je tada američki izvori priopćili kako je sve prošlo po planu, stvarnost je bila ponešto drugačija. Ubrzo je postalo jasno kako je Starliner nepouzdan za planirani povratak astronauta na Zemlju. Tjednima, sad već pomalo i mjesecima prikrivalo se pravo stanje stvari, sve dok napokon NASA nije 24.VIII 2024. objavila kako stvari zaista stoje.

Starliner nije sposoban sigurno vratiti astronaute iz svemira. Previše je problema isplivalo na površinu, a koje nije moguće riješiti ni na koji način. Nova američka uzdanica na putu u svemir biti će tijekom rujna prepuštena svojoj sudbini. Napustiti će MKS u bespilotnom režimu, te uz sve daljinski instalirane nadogradnje i zakrpe pokušati sletjeti na američko tlo. Ruski izvori zabrinuti su za sigurnost MKS obzirom problemi s raketnim motorima potencijalno mogu uzrokovati neželjeno skretanje svemirskog broda te prouzročiti sudar s elementima Međunarodne svemirske postaje!

U narednih tridesetak dana vidjeti ćemo što će se događati te kako će proći povratak Starlinera. Autoru teksta je iznimno drago da je odluka o povratku Starlinera bez posade donesena. Previše američkih astronauta poginulo je na putu u svemir i iz svemira (četrnaestero) zbog problema koji su na svemirskim brodovima bili poznati ali se računalo da stvari ipak nisu toliko teške, „APP“ pristup.

starliner astronauti na MKS

Ovakav rasplet događanja elaborirali smo u nekoliko naših ranijih objava na portalu. Posada koja je u svemiru (Wilmore i Williams) trebala ostati samo osam dana, kući će osam mjeseci kasnije, tijekom veljače 2025. u svemirskom brodu Crew Dragon 9. Boeing je ovime možda i „završio priču“ oko svemirskog programa tvrtke. Godine odugovlačenja i odgoda, provlačenje kroz iglene uši pri testiranjima, beskrajno i učestalo povećavanje troškova.. i sada ovo. Previše je to čak i za amerikance. Izvjesna je mogućnost da se Boeingov svemirski program izdvoji iz matične tvrtke te se on proda nekoj drugoj tvrtci, u igri su Sierra Nevada Corp i Northrop.

Sada je napokon laknulo (ili smrknulo!?) Suniti i Barryu, astronautima koji su lansirani Starlinerom. Znaju da će njihov boravak i rad u svemiru potrajati još najmanje pola godine, a onda se vraćaju kući u znatno sigurnijem SpaceX-ovom svemirskom brodu Crew Dragon 9. Njihova neizvjesnost  oko trajanja boravka u svemiru i svijest kako njihovi životi pri planiranom povratku u Starlineru nisu bili „na visokoj cijeni“ sada je razriješena.

Svemir je opasna igra, nikada rutinski posao. Stvari u svemiru prije ili kasnije poći će po zlu. Čovjek je po prirodi znatiželjno biće, nesrećama i stramputicama usprkos naša vrsta stremi ka zvijezdama.

starliner infografika