Astronautika: misije

starliner NO hope

Posada ostaje na MKS, sudbina Starlinera zapečaćena!

Kao prvo i kao drugo! Svemir nije *********** (nadam se kako urednik neće „korigirati“ ovaj kočijaški izraz, on je tu da naglasi opasnost pri svemirskim letovima *), ni onaj bliski, ni onaj bliži, ni onaj dalji. Svemir je tamno, hladno i smrtonosno okružje koje ne prašta greške. Uvijek je bilo tako, sada je tako i ostati će tako. Čovjekov put u svemir nije rutina. Glavom je to platio dvadeset i jedan čovjek, zasad, sedamnaestero američkih astronauta te četiri sovjetska kozmonauta.

---------------

* Hoće. Naši rečnici su dovoljno bogati da mogu sve da objasne i na kulturan način :)

---------------

Američki pilotirani svemirski brod nove generacije, Boeingov Starliner, uz probleme odveo je početkom juna B. Wilmore i S. Williams na MKS. Trebali su tamo ostati tjedan dana i vratiti se s brodom na Zemlju. Bio je to prvi, testni, let ovog tipa svemirskog broda s posadom. Problemi su otpočeli već prilikom pristajanja na MKS. Nakon provjere i obrade podataka ustanovljeno je nekontrolirano curenje goriva i plinova iz svemirskog broda. Boeingovi i NASAini stručnjaci od tada na ovamo pokušavaju pronaći rješenja i implementirati ih kako bi Starliner mogao vratiti posadu na Zemlju. Problemi su veliki, pouzdanog rješenja nema i gotovo je sigurno kako će Starliner u narednom vremenu otpustiti sa MKS u besposadnom režimu. Povratak broda bez svoje posade nije nešto što želite, no to je jedino logično i realno rješenje. Ukoliko pri tome dođe do gubitka životnih uvjeta unutar broda ili potpunog gubitka Starlinera, to će značiti najmanje još dvije godine rada i testiranja prije novog pokušaja s ljudskom posadom. Boeingu posljednjih godina baš nešto i ne ide na ruku statistika otkaza, od civilne i vojne avijacije do svemirskih letjelica. Negdje u sustavu je nešto gadno otišlo u krivom smjeru..

Kako će astronauti nazad na Zemlju? Mogu se vratiti sa SpaceX Crew Dragon 8. Brod ima četveročlanu posadu ali i mjesta za još dvoje ljudi, no u tom slučaju Wilmore i Williams bi bili smješteni na improviziranim sjedećim mjestima i bez astronautskog odijela! Postoji nepotvrđena mogućnost kako je transportni brod Cygnus u svom teretnom prostoru već donio SpaceX tip odijela za ovo dvoje „slijepih putnika“. Ukoliko to nije slučaj te se procijeni kako povratak astronauta bez odijela nije opcija, sljedeća je prigoda za osam mjeseci. Tada bi se SpaceX Crew Dragon 9 potpuno prilagodio za šestero putnika. Tu su i logistički problemi s neplaniranim „viškom“ od dvoje ljudi na MKS. Više hrane, vode, zraka, smeća, neplanirano pre/dugo zauzeće pristanišnog mjesta koje se zbog Starlinera sada ne može koristiti nisu nimalo naivna problematika za planere operacija na MKS.

Opsluživanje svemirske postaje u Zemljinoj orbiti prava je logistička noćna mora. Planeri operacija o svemu unaprijed moraju i vode računa. Dijelom i stoga što je MKS u cijelosti ovisna o logistici s matičnog planeta. To je onaj moment kojeg se na našem portalo često dotaknemo; Kad se Čovjek otisne dalje od Zemlje, prostor u kojem će živjeti i raditi mora osigurati samodostatnost. Ne možemo si dozvoliti da zbog primjerice dva neuspješna lansiranja ljudi na Mjesecu umru od nedostatka zraka, vode, hrane, medicinske pomoći. Posao astronauta, kozmonauta, taikonauta je predivan i opasan.Posada ostaje na MKS, sudbina Starlinera zapečaćena!

starliner usporedba covjek