Astronautika: misije

Evropa 1

Teško je na ovoj fotografiji prepoznati površinu nebeskog tela, a ipak to je veliki Jupiterov satelit, Evropa. Vidi se površina od 150 sa 200 kilometara zaleđenog dalekog sveta. Pri dnu desno je neobična forma, bar na prvi pogled. To je zaleđena voda koja je iz nedara satelita izbila na površinu. S jedne do druge strane tog zareza ima oko 37 kilometara. njegova visina je blizu 70 kilometara.

Sjajne, bele tačkice koje se vide u gornjem delu fotografije podsećaju na pahulje snega ali to su čestice visoke energije. One potiču od ekstremnog zračenja oko ovog meseca. Uopšte, svuda oko Jupitera enormno je zračenje, pa se i Evropa kupa u njemu.

Izučavanje površine satelita vodi boljem shvatanju njegove istorije, ali i spoznaji njegove unutrašnjosti.

Da podsetimo: Evropa je jedan od četiri velika, ili Galilejeva satelita. Prekrivena je kilometarskim naslagama leda ispod koga se nalazi ogroman okean slane vode. Ta voda je osnov verovanja astrobiologa da unutar satelita postoje živi organizmi.

Snimak potiče sa Jupiterovog orbitera Juno koji je namenjen prvenstveno izučavanju samog Jupitera, ali tokom svojih obilaska oko planete kamere ove letelica snimaju i okolinu, satelite, Jupiterove prstenove, itd. Posebno će biti interesantno videti iz blizine vulkanski najaktivnijeg Jupiterovog satelita u Sunčevom sistemu, takođe jednog od velikih satelita, Joa. Ovaj prolaz planiran je za 2023. godinu.

Evropa 2Evropa, dve Hablove fotografije satelita