Astronautika: misije

Decenijama i decenijama traju rasprave kako je i da li je uopšte moguće spasti se od udara malog tela iz svemira. Pogledajte samo Mesec i na njemu ćete kroz teleskop videti milione kratera koji su nastali padom neke stene koja je stigla sa neba. Na našoj planeti ti ožiljci udara nisu upadljivi zato što se oni usled padavina i geoloških poremećaja vremenom poravnavaju, ali to ne znači da ih nije bilo i da ih neće biti. Astronomi tu nemaju dileme i kažu: nije pitanje da li će se neka stena sručiti na našu planetu, pitanje je samo kada će se to desiti.

Both dart 0401929889 03770 crop

Nego da pređemo na glavnu temu. Noćas je, nakon deset meseci leta, Nasina letelica DART stigla do dvostrukog asteroida 65803 Didymos.

Cilj te letelice je bio da se velikom brzinom stropošta na manje od ta dva tela, a to je Dimorphos, pa da naučnici gledaju šta će biti i kakve posledice će udar izazvati.

Ovaj test je izveden da bi se utvrdilo da li je kinetičkim udarom moguće makar malo promeniti putanju asteroida kako bi se on skrenuo sa kursa koji ga vodi na našu planetu. Ako se malo telo na vreme uoči dovoljno je i malo njegovo pomeranje sa putanje da bi ono kasnije makar i kroz više godine promašilo Zemlju.

viber image 2022 09 26 14 43 54 354

Snimci neposredno pred udar

viber image 2022 09 27 07 14 48 320

Noćas je pokazano da je Nasa u stanju da precizno pogodi asteroid. Kamere na sondi su zabeležile slike asteroida neposredno pred sam udar.

E sad, koristeći zemaljske teleskope istraživači će nastojati da utvrde da li je i koliko asteroid Dimorfos pomeren, tj. koliko će se njegova orbita promeniti. Naučnici očekuju da to bude jedan procenat ili 10 lučnih minuta. Za ovo je potrebno vrlo precizno merenje.

Za posledice udara poseban zadatak ima italijanski mali satelit, CubeSat za snimanje asterodida (LICIACube). LICIACube je zadužen da snimi sam udar sonde u asteroid i zatim da snimi oblak prašine i gasova izbačen nakon udara. Ovaj LICIACube nema neku ozbiljniju antenu tako da će protok informacija od njega na Zemlju teći vrlo sporo i trajaće nedeljama.

Ovo nije sve. Za otprilike četiri godine Evropska svemirska agencija će da razvije projekat Hera u okviru kojeg će sprovesti detaljno istraživanje i Dimorfosa i Didimosa posebno se fokusirajući na DARTov udar i precizno merenje Dimorfosove mase.

Nakon toga slede dodatne analize i – i nadamo se da je Nasa na dobrom putu da spase život na planeti u nekom eventualnom budućem udaru iz svemira.

65803 Didimos je mali (780 metara) asteroid i binarni sistem koji je klasifikovan kao potencijalno opasan asteroid i objekat blizu Zemlje grupe Apolo. Asteroid je otkriven 1996. godine. Njegov mesec, nazvan Dimorfos, otkriven je 2003. godine. Ima prečnik od oko 160 metara. Zbog svoje binarne prirode, asteroid je tada nazvan Didimos, što je grčka reč za 'blizanac'.

O misiji DART imamo nekoliko zanimljivih priloga:

Ako se uzme da se sve kreće brzinom... 14 sati ranije
    :D :D Henri Poincaré je osnova, za... 23 sati ranije