Astronautika: misije

Svemirski program Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE) nastavlja da gura punom parom. Nakon što su lansirali astronauta na ISS, poslali sondu 'Al Amal' u orbitu Marsa i pokrenuli razvoj lunarnog rovera 'Rashid', sada je na redu asteroidni pojas. Svemirska agencija Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAESA) planira da lansira ambicioznu sondu koja će posetiti ni manje ni više nego sedam asteroida Glavnog pojasa. Kao da to nije dovoljno, sonda će pokušati da sleti na posljednji sedmi asteroid. Iako detalji misije i konkretni asteroidi koje će ova misija posetiti još nisu objavljeni, jasno je da su UAE istraživanje Sunčevog sistema shvatili vrlo ozbiljno.

UAE asteroid 1
Imaginacija emiratske sonde – još nije dobila ime – za proučavanje asteroida.

Poput 'Al Amala', sonda, koja još uvek nema ime, poleteće uz pomoć japanske rakete ('H-IIA' ili 'H3'). Lansiranje će se obaviti 2028. i iste godine letilica će proleteti pored Venere kako bi izvela gravitacioni manevar koji će joj omogućiti da dosegne Glavni asteroidni pojas – koji čine sićušna tela koja leže između Marsa i Jupitera. Iako su neki mediji postavili Veneru kao jedan od ciljeva misije, sonda će je jednostavno preleteti kako bi stigla do asteroida, što će biti njen prevashodni cilj. No, logično, fly-by će biti prilika za testiranje instrumenata sonde i slikanje planete.

UAE asteroid 3
Mesečev rover 'Rashid', koji bi trebao da poleti 2024. godine. (UAESA).

Sonda će 2030. proleteti iznad četiri asteroida, iznad jednog 2031, a sledećeg 2032. Konačno, takođe 2032, sonda će krenuti prema svom sedmom asteroidu i ući u orbitu oko njega. Nakon što orbitalna misija bude dovršena, spustiće se prema površini i sleteti na asteroid. Ako sve bude u redu, UAE će postati treća kosmička sila nakon SAD-a i Japana koja je sletela na asteroid, iako ako cepidlačimo, Nemačka i Francuska su takođe uspjele sleteti na asteroid zahvaljujući malom 'roveru' MASCOT koji je putovao u japanskoj misiji 'Hayabusa 2' koja je proučavala asteroid Ryugu. S druge strane, kada sonda Emirata dođe do ovog asteroida, Kina će već spustit sondu 'Zheng He' na asteroid (469219) Kamoʻoalewa, u misiji za donošenje uzoraka koja bi trebala da bude lansirana 2025. U svakom slučaju, sonda Emirata postaviće rekord po broju asteroida Glavnog pojasa koje je posetila jedna misija. Može se usporediti jedino sa sondom 'Lucy', koja će takođe proleteti iznad sedam asteroida, iako su šest od njih trojanci, odnosno smešteni u orbiti Jupitera, a ne u Glavnom pojasu.

UAE asteroid 2
Slika sonde Emirata koja sleće na asteroid 560 miliona kilometara od Zemlje (koji će to biti?) (UAESA).

Kao što smo pomenuli, nije procurilo mnogo detalja oko ove misije, koja je u početnoj fazi. Ostaje da se vidi kakav će biti sistem sletanja sonde, jer, zapamtite, sletanje na asteroid nije lako i manevar je sličniji spajanju (docking) nego samom sletanju (landing). Prema preliminarnim slikama, čini se da će sonda Emirata koristiti mali stajni trap (vrlo različit, naprimjer od onog koji će koristita japanska misija MMX na Fobosu). Ono što znamo jeste da će sama letilica biti prilično slična Marsovoj sondi 'Al Amal'. Nije iznenađujuće što će misija imati neprocenjivu suradnju sa laboratorijom LASP ( Laboratory for Atmospheric and Space Physics ) sa univerziteta Colorado (SAD). Budući da je bio pomalo loš, mogli bismo reći da se, kao u slučaju Al Amala, radije radi o američkoj misiji plaćenoj novcem Emirata, iako je zasigurno do sada jasno da interes za svemir UAE-a nije cvijet jednog dana i tu je da ostane. Predsednik vlade Ujedinjenih Emirata i apsolutni monarh i autokrata Dubaija, šeik-milijarder Mohammed bin Rashid Al Maktoum, odlučio je da bi kosmos trebao biti prioritet njegove zemlje. A zbog dobre reputacije šeika i njegove, recimo, kontroverzne porodične istorije, ja mu neću protivrečiti.

P.S.