Astronautika: misije

Kako je javlja Hsinhua, kineska državna novinska agencija, kineska svemirska letelica Tianvein-1 uspešno je sletjela na površinu Marsa u subotu 15. maja čime je Kina postala druga svemirska država posle Sjedinjenih Država koja je uspešno sletela na Crvenu planetu. To je prvi put da je Kina spustila sondu na planetu koja nije Zemlja. Uspeh je tim veći jer je ovo prvi pokušaj Kineza da slete na Mars i jer letilica u sebi nosi naučno terensko vozilo - rover. Tianven na kineskom znači nebesko pitanje ili pitanje neba (天问-nebo, -pitanje).

spacerobotics.eu mars martian china chinese rover 14 1080x675

Poniranje kroz Marsovu atmosferu trajalo je 7 minuta. Opracija sletanja je vrlo komplikovana (podsećamo da je samo oko 50% svih sletanja na Mars završilo uspešno) zbog toga što je neopoziva, ne može se njom upravljati sa Zemlje, nego letilica mora biti potpuno automatizovana i sposobna da reši sve teškoće pri sletanju. One su visoka turbolencija pri sletanju, što zahteva robustan navigacioni, propulzioni sistem i robustan padobran. Teškoće je i izbeći stene, rupe, pukotine i nagibe na tlu. Zbog toga letilica raspolaže kompjuterskim vidom pomoću koga otkriva opasna mesta i nalazi sigurno mesto za sletanje.

Od poletanja sa Zemlje prošlo je skoro 10 meseci. Lansiranje je bilo 23. jul 2020. a dolazak u Marsovu orbitu u februaru 2021. Letilica je u orbiti provela preko dva meseca snimajući tlo, tražeći pogodno mesto za sletanje.

Faze sletanja i detaljan opis možete videti u ovom tekstu a animaciju kako je izgledalo sletanje u priloženom videu:

Ova misija je prvi korak kineskog planternog istraživanja. Planterno istraživanje uključuje orbitiranje, sletanje i istraživanje površine, sve u jednoj misiji. Kineski zvaničnik je izjavio da iako dobijaju potrebno finansirani od strane vlade da još uvek nisu ovladali znanjima koja bi omogućila inženjersku realizaciju povratka uzoraka Marsovog tla na Zemlju, ali da rade na tome.

Možemo zaključiti da je kineski put istraživanja svemira postojan i čvrst, i da može daleko stići. Nema velikih medijskih spektakla nego se planirano ostvaruje sigurno korak po korak.

3cbe00c18cd2491d9eb005ed60590964

Roskosmos odao priznanje

Sletanje letelice na površinu Marsa predstavlja "veliki uspeh" kineskog programa svemirskih istraživanja, rekao je u subotu Dmitrij Rogozin, šef ruske državne svemirske korporacije Roskosmos.

„Roskosmos pozdravlja nastavak istraživanja planeta Sunčevog sistema od strane vodećih svemirskih sila“, rekao je Rogozin u izjavi. Pominjući da će rusko-evropska misija EkoMars biti pokrenuta sledeće godine, Rogozin je ponovio nameru Rusije da ojača međunarodnu saradnju kako bi zajednički promovisala istraživanja svemira.

Mmm hvala, autoru, veliki zagrljaj :D 17 sati ranije