Astronautika: misije

Kako je javlja Hsinhua, kineska državna novinska agencija, kineska svemirska letelica Tianvein-1 uspešno je sletjela na površinu Marsa u subotu 15. maja čime je Kina postala druga svemirska država posle Sjedinjenih Država koja je uspešno sletela na Crvenu planetu. To je prvi put da je Kina spustila sondu na planetu koja nije Zemlja. Uspeh je tim veći jer je ovo prvi pokušaj Kineza da slete na Mars i jer letilica u sebi nosi naučno terensko vozilo - rover. Tianven na kineskom znači nebesko pitanje ili pitanje neba (天问-nebo, -pitanje).

spacerobotics.eu mars martian china chinese rover 14 1080x675

Poniranje kroz Marsovu atmosferu trajalo je 7 minuta. Opracija sletanja je vrlo komplikovana (podsećamo da je samo oko 50% svih sletanja na Mars završilo uspešno) zbog toga što je neopoziva, ne može se njom upravljati sa Zemlje, nego letilica mora biti potpuno automatizovana i sposobna da reši sve teškoće pri sletanju. One su visoka turbolencija pri sletanju, što zahteva robustan navigacioni, propulzioni sistem i robustan padobran. Teškoće je i izbeći stene, rupe, pukotine i nagibe na tlu. Zbog toga letilica raspolaže kompjuterskim vidom pomoću koga otkriva opasna mesta i nalazi sigurno mesto za sletanje.

Od poletanja sa Zemlje prošlo je skoro 10 meseci. Lansiranje je bilo 23. jul 2020. a dolazak u Marsovu orbitu u februaru 2021. Letilica je u orbiti provela preko dva meseca snimajući tlo, tražeći pogodno mesto za sletanje.

Faze sletanja i detaljan opis možete videti u ovom tekstu a animaciju kako je izgledalo sletanje u priloženom videu:

Ova misija je prvi korak kineskog planternog istraživanja. Planterno istraživanje uključuje orbitiranje, sletanje i istraživanje površine, sve u jednoj misiji. Kineski zvaničnik je izjavio da iako dobijaju potrebno finansirani od strane vlade da još uvek nisu ovladali znanjima koja bi omogućila inženjersku realizaciju povratka uzoraka Marsovog tla na Zemlju, ali da rade na tome.

Možemo zaključiti da je kineski put istraživanja svemira postojan i čvrst, i da može daleko stići. Nema velikih medijskih spektakla nego se planirano ostvaruje sigurno korak po korak.

3cbe00c18cd2491d9eb005ed60590964

Roskosmos odao priznanje

Sletanje letelice na površinu Marsa predstavlja "veliki uspeh" kineskog programa svemirskih istraživanja, rekao je u subotu Dmitrij Rogozin, šef ruske državne svemirske korporacije Roskosmos.

„Roskosmos pozdravlja nastavak istraživanja planeta Sunčevog sistema od strane vodećih svemirskih sila“, rekao je Rogozin u izjavi. Pominjući da će rusko-evropska misija EkoMars biti pokrenuta sledeće godine, Rogozin je ponovio nameru Rusije da ojača međunarodnu saradnju kako bi zajednički promovisala istraživanja svemira.

+1 #6 Aleksandar Zorkić 18-05-2021 14:40
Citat damirko:
I...Ovo je bila igra koju koriste političari u zadnje vrijeme: neki tekst primjeni se na drugu temu i vidi se kako tada zvuči.

Eh pa političari takve marifetluke koriste ne u zadnje vreme, nego od prvobitne zajednice. Bukvalno.
E sad, koliko ja znam Amerikanci jesu čestitali Kinezima na uspehu, a koliko pošteno to je za diskusiju :). Uglavnom jesu. Ali u zvaničnim čestitkama uvek ima politike. Recimo, Kinezi su pre pola veka sa velikim zakašnjenjem uopšte saznali da su SAD poslale čoveka na Mesec i to preko jednog skromnog i neupadljivog članka. Tu nije bilo pomena od neke ozbiljne čestitke. Nisam siguran da su Kinezi u novije doba bilo šta čestitali Nasi (ako imate drukčije podatke javite da ne živim u mraku neznanja :)
Rusi jesu čestitali Kinezima, ali i to je bilo u funkciji politike. U toj čestitki su istakli svoju spremnost da sarađuju sa Kinom, zatim su pomenuli i svoju misiju slanja na Mars – u saradnji sa Evropskom svemirskom agencijom. Dakle, to je bila propagandna čestitka.
Zbog toga što ne raspolažemo sa dovoljno podatka, pa izvlačimo nepouzdane podatke ja sam za to da ne dajemo emotivne političke poruke.
Inače, niko ne brani da se u AM iznesu svoji stavovi (dok nema vređanja), ali na te stavove je takođe dozvoljeno izneti svoje kontrastavove (naprotiv, takve diskusije su jako doborodošle).
damirko
+1 #5 damirko 18-05-2021 14:17
Izvinjavam se ako sam malo preterao. Ovo je bila igra koju koriste političari u zadnje vrijeme: neki tekst primjeni se na drugu temu i vidi se kako tada zvuči.

U suštini sam iznenađen reakcijom amerikanaca koji nisu ni pošteno čestitali kinezima na uspostavljanju nove svemirske stancie, već su brže bolje počeli priču oko primene na kineske vojne programe.

Jasno mi je da se boje, ali baš ga preteraše.
0 #4 Aleksandar Zorkić 18-05-2021 10:30
Citat damirko:

Duhovito, mada preterano. Nikakva histerija nije vladala ni oko mnogo opasnijih događaja. A s druge strane, Kinezi su izgleda zaista bili malo aljkavi... A kogod da je aljkav u astronautici zaslužuje kritiku.
+1 #3 ddragovic 17-05-2021 21:19
Rajs, Kinezi možda ne kriju ali nisu 'transparentni' , tako da ne objavljuju detalje. Naravno, ima logike u tome što kažeš i i ja verujem da će orbiter nastaviti da radi neki posao kad je već tamo
Rajs
0 #2 Rajs 16-05-2021 22:28
Poznato mi je da rover nosi naučne istrumente i da bi trebao raditi minimum 90 dana, ako Bog da i puno više...
Međutim, interesuje me da li i sama sonda na sebi ima naučne istrumente i koliki je njen vijek trajanja, odnosno da li će se sonda nakon slijetanja (i nakon silaska rovera sa nje) ponašati dijelom kao "InSight"?
damirko
0 #1 damirko 16-05-2021 21:22
Do pre par dana vladala je histerija oko kineske rakete u zemljinoj orbiti, i koristile su se političke igre oko toga. Na osnovu terminologije koja se koristila, evo da i ja dam mali doprinos povodom kineskog sletanja na Mars:

"Kineska sonda 'Tianwen 1' koja je par meseci nekontrolisano kružila oko Marsa konačno je pala na tu planetu. SAD su u petak izjavile da za sad ne planiraju njeno obaranje jer se svi još nadaju da će objekat sleteti tamo gde neće ugroziti ničiji život i imovinu.Ima međutim onih koji optužuju Kinu za nemar, jer se slično već dogodilo i prilikom ranijih sletanja amerikancima."