Astronautika: misije

pdf

REx:
pokupio uzorke sa asteroida!
/i nastavak/

rex

E-knjiga Draga I. Dragovića

Sonda OSIRIS-REx je konačno stupila u kontakt ('touchdown') s površinom asteroida Bennu namerno na dan oslobođenja Beograda, 20. oktobra u 19:50 po našem. Nadajmo se da robot već ima uzorke asteroida, iako će trebati nedelju dana da se to potvrdi. To je nesumnjivo bio drugi najkritičniji trenutak misije, odmah iza reentryja kapsule s uzorcima zakazanog za 2023. (očito, ako to ne prođe kako treba, neće biti važno da li je sonda uspešno ili ne prikupila uzorke). Kao što već znamo iz iskustva misija 'Hayabusa 1', 'Hayabusa 2' i 'Rosetta', približavanje površini tako malog objekta kao što je asteroid ili kometa je, za razliku od onoga što bi neko na prvi pogled mogao da pomisli, nešto vrlo složeno. Bennu je mali NEO asteroid od samo 525 metara, ali njegova gravitacija, iako vrlo slaba, nije potpuno zanemarljiva. Bez stajnog trapa, svaka sonda reskira sudar s površinom i prevrtanje, kao što je bio slučaj sa japanskom sondom 'Hayabusa 1' kada je pokušala da prikupi uzorke s asteroida Itokawa. Zbog toga manevri uzimanja uzoraka sa asteroida često više podsećaju na pristajanje nego sletanje.

Zbog mogućih poteškoća, ključno je smanjiti vreme kontakta između glave semplera i regolita. No međutim, prikupljanje uzoraka u par sekundi nije lak zadatak. Japanske sonde 'Hayabusa' koristile su rafal malih 'metkića' od tantala ispaljenih velikom brzinom koje su podizale prašinu s površine, kako bi komadići manji od ~2 cm otputovali kroz 'surlu' do kapsule za uzorke. Za podizanje regolita s površine, OSIRIS-REx je koristio složeniji i pouzdaniji – i skuplji – mehanizam 'duvanja' azota. Ovaj mehanizam, poznat kao TAGSAM(Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism), mora da bude u kontaktu s površinom nekoliko sekundi kako bi bio efikasan. Nadajmo se da je OSIRIS-REx već prikupio priličnu količinu materijala s asteroida Benu. Minimum potreban da se misija proglasi uspešnom iznosi 60 grama, ali moguće je sakupiti čak i do 2 kg. U simulacijama sprovođenim na Zemlji prosečna količina je iznosila oko 600 grama. Bilo kako bilo, tačan iznos će biti poznat tek nakon što se kapsula SRC (Sample Return Caps) spusti na vojni poligon u pustinji Jute 24. septembra 2023. godine.

Pročitajte i: Vodič kroz misiju OSIRIS-REx od istog autora.

Preuzmite e-knjigu u PDF formatu