Astronautika: misije

U skladu da prošlogodišnjom odlukom da se Amerika vrati na Mesec Nasa je ovih dana najavila seriju naučnih projekata i tehnoloških demonstracija koje namerava da tokom ove godine obavi na našem nebeskom susedu.

moon lro 002 4k 35525278553 o

Seán Doran LROC

Veliki krater levo je Archimedes (grčki fizičar i matematičar, 81,04 km), dva manja desno od njega su Autolycs (donji, grčki astronom, 38,88 km) i Aristilus (gornji, grčki astronom, 54,37 km). U planinskom vencu Apenninus dominantan je krater Conon (grčki astronom, 20,96 km).

Realizacija tog plana poverena je privatnim kompanijama, kako smo već najavilii dalje sve najviše zavisi od spremnosti i mogućnosti tih kompanija da obave lansiranje u planiranom roku. Inače Nasa je planirala da za potrebe ovih istraživanja Meseca i obezbeđivanje osnovne infrastrukture za svoju buduću bazu na njemu, obezbedi 2,6 milijardi dolara u narednom periodu od 10 godina.

Namera Nase je da na Mesecu osnuje bazu za trajni boravak posade astronauta. U tom cilju predstoji slanje više robotskih misija koje treba da detaljnije ispitaju Mesec sa stanovišta boravka ljudi na njemu, a to podrazumeva širok spektar tema.

Tako naredne robotizovane misije treba da ispitaju hemijski sastav lunarne površine, zatim da precizno utvrde količinu zračenja kojima bi astronauti u dužem boravku na Mesecu bili izloženi. Naravno, ovi podaci su potrebni kako bi se samo sletanje posade i njen boravaka na Mesecu učinili bezopasnim, ili da ono bude bar u podnošljivim okvirima.

Takođe, potrebno je utvrditi stepen lokalnog magnetnog polja na područjima pogodnim za spuštanje na Mesec i izgradnju trajne baze. Da podsetimo, deo ovih istraživanja poveren je i izraelskom lenderu "Beresheet" koji je već na putu do Meseca.

Takođe, predviđeno je i testiranje solarnih panela koji bi energijom trebalo da snabdevaju buduće dugoročne misije. Isto tako, Nasa planira i testiranje navigacionih signala koji treba budućim orbiterima i lenderima da omoguće precizno pronalaženje određene lokacije na Mesecu.

Kompletnu listu odabranih eksperimenata Nase koji su planirani za Lunarni let ovde godine možete pronaći ovde.

Sudeći po ovim najavama Nasa se sistematski priprema za obavljanje svog zadatka, ponovnog osvajanja Meseca. Nama koji astronautske misije pratimo iz daljine, sedeći pred monitorima, ili čitajući vesti u časopisima često odlazak na Mesec, ili na neko drugo telo, izgleda mnogo jednostavnije nego što on to jeste. Mi vidimo samo da je raketa lansirana i da se, konačno, negde spustila, a da nismo svesni kompleksnosti zadatka. Pročitamo da je Kina spustila lender na Mesec pa i ne shvatamo koliko je to bio složen zadatak. Svaka, baš svaka planetarna misija veliki je podvig, pa čak i kad je neuspela.

Amerika se sprema za povratak na Mesec