Astronautika: misije

pdf

Lansiranje „Союза TMA-19M“

Još jedan „Союз“ je otišao u orbitu. 15. decembra 2015. u 11:03 UTC lansiran je „Союз ТМА-19М“ (1Ф32A47 №719) raketom „Союз-ФГ“ sa rampe broj 5 (ПУ-5 ili 17П32-5, „Гагаринский старт“, ili „Gagarinova rampa“) kazahstanskog kosmodroma „Байконур“. Posadu čine Juri Malenčenko (Роскосмос), Tim Kopra (NASA) i Tim Peake (UK/ESA). Početna orbita je bila visine 404×418 km i nagiba 51,6°. Ovaj let je poslednji sa posadom u ovoj godini, 45. koji će se spojiti sa ISS, i 128. misija ovog tipa letilice. TMA-19M je pristala uz modul „Рассвет“ ruskog segmenta ISS u 17:24 UTC (u pola 5 po našem) nakon četiri orbite, a trojica kosmonauta su postali deo Ekspedicije-46 na ISS, zajedno sa Scottom Kellyjem (NASA), Mihajlom Kornjenkom i Sergejem Volkovom (Роскосмос).

LansiranjeSojuzaOvo je šesta kosmička misija zapovednika misije, Ukrajinca i pukovnika avijacije Ruske Federacije, Jurija Ivanoviča Malenčenka (53), jednog od najiskusnijih kosmonauta danas u svetu, nakon letova u misijama „Sojuz TM-19“, „STS-106“, „Sojuz TMA-2“, „Sojuz TMA-11“ i „Sojuz TMA-05M“. Nakon četiri dugačka prethodna leta – tri na ISS i jedan na „Mir“ – Juri je nakupio 641 dan u kosmosu i čak pet boravaka napolju. Na kraju ove misije imaće preko 800 dana provedenih u orbiti. U isto vreme, inženjer leta i pukovnik Timothy Kopra (52) je veteran sa dve kosmičke misije („STS-127“ i „STS-128“) i jednom EVA, a ovo će biti njegov drugi po dužini let na ISS (pošto je njegov prvi let trajao 58 dana).

Za ESA-inog astronauta Tima Peaka (43) ovo je prva orbitna misija. Ovaj bivši pilot vojnog helikoptera „Apache“ – kao i Kopra – biće tek drugi britanski astronaut, nakon Helen Sharman, koja je još 1991. godine letela na stanici „Mir“. I drugi Britanci su leteli u kosmos, ali su ili imali dvojno državljanstvo ili su predstavljali druge zemlje (kao npr. astrofizičar Michael M. Foale). Iako Helen Sharman nije bila profesionalni astronaut, mnogi stavljaju pod znak pitanja izjave mnogih medija da je Peakeova misija prvi zvanični let jednog Britanca u kosmos. Peak leti na ISS kao astronaut ESA.

79 Preuzmite e-knjigu u PDF formatu