Ovo je Slika mjeseca s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa James Webb. Objavljena je krajem prošlog mjeseca.
Dodatna slika je detalj na kojemu se vidi stožasta sjena protoplanetarnog diska, o čemu se govori pri kraju članka.

NGC1333 1

Zavirimo u Perzeja!

Ovaj očaravajući novi mozaik od slika snimljenih NASA/ESA/CSA-inim Svemirskim teleskopom James Webb pruža uvid u nedaleku zvjezdorodnu maglicu NGC 1333. Ona se nalazi u molekularnom oblaku Perzej, na oko 960 svjetlosnih godina od nas.

Webbova nadmoćna osjetljivost omogućuje astronomima da istražuju mlade objekta izuzetno male mase. Neke od najbljeđih "zvijezda" na ovoj slici su zapravo netom rođeni, slobodni smeđi patuljci, čije su mase usporedive s onima u divovskih planeta.

Isto to jato je bilo prikazano i na fotografiji iz travnja 2023. g, kojom je bila obilježena 33. obljetnica od lansiranja NASA/ESA-inog Svemirskog teleskopa Hubble. Hubbleova slika je tek zagrebala po površini ovog područja, budući su mu oblaci prašine onemogućili da pogledom prodre do mjestâ na kojima nastaje većina novih zvijezda. Promatrajući većim zrcalom i u infracrvenom dijelu spektra, Webb je u stanju prodrijeti pogledom kroz prašinski veo i razotkriti nam novorođene zvijezde, smeđe patuljke i objekte planetnih masa.

U središtu slike je Webb zavirio duboko u srce oblaka NGC 1333. Svuda po slici se vidi svijetlo, narančasto pramenje, sazdano od plina koji sjaji u infracrvenom području. Ti tzv. objekti Herbig-Haro nastaju na mjestima gdje se ionizirani materijal izbačen s mladih zvijezda zariva u okolne oblake. Oni su zaštitni znak svakog vrlo aktivnog zvjezdorodnog područja.

Mnoge od mladih zvijezda na ovoj slici su okružene diskovima plina i prašine, od kojih će na koncu nastati planetni sustavi. Na desnoj strani slike možemo vidjeti sjenu jednog od tih diskova, okrenutog bočno prema nama. Ono što mi tu vidimo su dva tamna stošca koja strše sa suprotnih strana (mlade zvijezde) i koji se ističu nasuprot sjajnoj pozadini.

Slično kao i te mlade zvijezde na ovom mozaiku, tako su se i Sunce i njegovi planeti oblikovali unutar jednog zaprašenog molekularnog oblaka, prije 4,6 milijardi godina. Naše Sunce nije nastalo samo, već kao dio nekog zvjezdanog jata, možda još i masivnijeg od toga u NGC 1333. Jato na ovoj mozaičnoj slici, staro samo oko od 1 do 3 milijuna godina, pruža nam mogućnost da proučavamo zvijezde slične Suncu - upravo kao i smeđe patuljke i slobodne planete - u najranijim fazama njihova razvoja.

U sklopu promatračkog programa koji je proizveo ovu fotografiju, korišten je i Webbov NIRISS, kojim su u NGC 1333 identificirani i smeđi patuljci s masama kao u planeta! Prvi znanstveni rad kojim je opisan dio toga istraživanja je prihvaćen za objavljivanje u Astronomskom dnevniku.

NGC1333 2