Na jednom od NASA-inih sajtova se u zadnjih pola mjeseca pojavilo čak devet novih kratkih članaka, sa slikama kojih nema nigdje drugdje. Ovo je prvi od njih.

NN11 1

HUBBLE VIDI MJEHURE OD ZVJEZDANE SVILE

Jedno uzavrelo područje puno starih i novih zvijezda, nalazi se na oko 160 tisuća svjetlosnih godina od nas, u zviježđu Lampuge (ili Pučinke, ili Dorada). Taj složeni skup emisijskih maglica je poznat kao N11, a otkrio ga je 1956. g. američki astronom i NASA-in astronaut Karl Gordon Henize. Nalazi se u Velikom Magellanovom Oblaku, obližnjoj patuljastoj galaktici koja orbitira oko Mliječnog Puta.

N11 ima promjer od oko 1000 svjetlosnih godina. Oblaci koji tvore taj objekt su od plina ioniziranog zračenjem iz rascvalih mladih i masivnih zvijezda. Kompleks na slici zbog toga ima ružičasto-crveno boju trešnje. Posvuda se u N11 iz magle pomaljaju velike šupljine. Ti su mjehuri ishod naglog pojavljivanje i još iznenadnijih skončanja zvijezda unutar maglice. Njihovi stelarni vjetrovi i eksplozije supernova su izdubili okolni materijal u ljuske od plina i prašine.

Kako je N11 jedno od najvećih i najenergičnijih (zvjezdorodnih) područja u Velikom Magellanovom Oblaku, zvjezdana aktivnosti u njemu je privukla pozornost mnogih astronoma. Kako bi istražili razdiobu zvijezda u N11, znanstvenici su uporabili Hubbleovu ACS-u, iskoristivši njenu iznimnu osjetljivost i veliku razlučivost preko širokog vidnog polja. U tome području postoje svakovrsne zvijezde koje Hubble može istraživati. Na jednom mjestu je tu zvjezdorodna aktivnost okočana, dok se na drugom nove zvijezde nastavljaju rađati. Hubbleove jedinstvene sposobnosti su omogućile astronomima da temeljito prouče različite vrste zvijezda u N11, kao i da mapiraju razlike između pojedinih dijelova toga kompleksa.

Ova Hubbleova fotografija prikazuje N11, jedan složeni skup emisijskih maglica, usađenih u Veliki Magellanov Oblak.

Manje sličice pri vrhu dodatne slike pokazuju gdje se N11 nalazi unutar Velikog Magellanovog Oblaka.

NASA, ESA, J. M. Apellaniz (Centro de Astrobiologia (CSIC/INTA Inst. Nac. de Tec. Aero.), ESO VMC Survey, and DSS2; Image Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)