Dok SAD uvode Rusiji nove sankcije, raketna korporacija “Energija” je potpisala nekoliko ugovora sa američkim partnerima u oblasti isporuke raketnih motora i zajedničkih radova na projektovanju sistema novog kosmičkog broda Orion.
Vi nama sankcije, mi vama raketne motore – naravno za dobre pare! U najkraćem, to je zaključak najnovijih pregovora koje je u SAD imao direktor Raketno kosmičke korporacije (RKK) “Energija” Vladimir Solncev sa nekoliko američkih partnera. Rezultat pregovora je da je RKK “Energija” potpisala seriju ugovora sa američkim kompanijama koje rade na razvoju i korišćenju raketa-nosača o isporuci serije raketnih motora. Zahvaljujući ovim ugovorima, ove američke kompanije će moći da ostanu u igri na američkom (u budućnosti i svetskom) kosmičkom tržištu. I sve se to odigralo u vreme kada je Bela kuća krajem decembra plasirala novu partiju sankcija Rusiji i donela odluku da Ukrajinu snadbe najnovijim naoružanjem za protivtenkovsku borbu. Očigledno da logike novca u kombinaciji sa procenama individualnih potreba i pozicija na svetskom kosmičkom tržištu ne moraju da slede smernice zategnutih medjunarodnih odnosa.
Predsednik RKK “Energija” Vladimir Solncev |
Prvi ugovor je potpisan izmedju RKK “Energija” i kompanije Orbital Sciences (OSC). Kontrakt su potpisali predsednik RKK “Energija” Vadimir Solncev i direktor OSC Dejvid Tompson (David Tompson). Ukupan iznos kontrakta je oko milijardu dolara, ali se tačna suma kao poslovna tajna ne precizira. Ugovor obuhvata isporuku 60 raketnih motora RD-181 firme NPO “Energomaš“ koja posluje u okviru RKK “Energija”. Prva dva motora će biti dostavljena već u junu 2015. Ugovor se odnosi isključivo na korišćenje motora RD-181 za lansiranje civilnih korisnih tereta, bez njihove upotrebe za vojna lansiranja. Kontrakt orijentaciono pokriva period od 15-25 godina, što je tipično za raketno-kosmički biznis. Naime, jednom kada se razvije raketa-nosač njen operativni vek je planiran na nekoliko decenija uz minimalne promene njenog osnovnog dela – prvog stepena.
Ovaj ugovor je sklopljen maltene u za OSC zadnji čas. Naime, kada je prošlog oktobra njena raketa-nosač (RN) Antares eksplodirala samo 15 sekundi posle poletanja, postalo je jasno da OSC, koji sa kompanijom SpaceX svojim brodovima Cynus snabdeva američki deo Medjunarodne kosmičke stanice (MKS), mora podhitno nešto da preduzme. Posebno kada se zna da NASA, kako smo već javljali sada radi na izboru kompanija koje treba da nastave komercijalne misije snabdevanja MKS do 2020. OSC sada svim silama pokušava da zadrži svoje mesto u komercijalnom programu NASA-e. Pored toga, da modernizovanom RN Antares, sa jačim raketnim motorima i povećanom nosivošću prodre na američko tržište lansera srednje nosivosti na kome nema mnogo konkurenata. Ako ispadne iz ove igre, budućnost OSC na kosmičkom tržištu će biti gotovo zapčaćena, tako da je izbor RD-181 od ogromnog značaja za OSC. Ugovor obuhvata kompletan paket. Stručnjaci NPO “Energomaš“ će biti odgovorni za isporuku, ugradnju i nadzor svih operacija vezanih za RD-181 do trenutka lansiranja rakete-nosača. Znači, po principu “ključ u ruke”.
Raketa-nosač Antares kompanije OSC |
Ova vest je odjeknula u svetskoj javnosti kao prava senzacija. Medjutim, pregovori su u velikoj tajnosti vodjeni gotovo tri godine. Naime, raketa-nosač Antares koju je OSC razvila u saradnji sa ukrajinskim “Južmašom”, koristila je na prvom stepenu po dva raketna motora AJ-26 kompanije Aerojet Rocketdyne (AR). Motor AJ-26 je “amerikanizovana” verzija starog sovjetskog raketnog motora NK-33 kompanije “Kuznjecov” koji su razvijeni krajem 1960-ih za potrebe mesečeve rakete N1. Kako dugoročno na lageru kompanije AR nije bilo dovoljno motora AJ-25/NK-33 za pokrivanje ambicioznih planova OSC na kosmičkom tržištu, njeni menadžeri su uveliko pregovarali sa proizvodjačima raketnih motora. Iako u OSC to nije potvrdjeno, govori se da su u igri bili motori kompanija iz SAD, Evrope i Rusije i da je izbor pao na ruske raketne motore RD-181 kompanije “Energomaš“. Upravo je sadašnji predsednik RKK “Energija” Solncev bio dugogodišnji VD direktor NPO “Energomaš“ – kompanije čiji su raketni motori prošle godine lansirali gotovo 50% raketa-nosača.
Raketni motor RD-181 je razvijen specijalno za pojačanu verziju RN Antares. Zahvaljujući novim motorima poznatim po stoprocentnoj efikasnosti, pouzdanost Antaresa će biti povećana, kao i njena nosivost. Neke analize ukazuju do 18%, što znači da će umesto sadašnjih 6, uz relativno male promene na prvom stepenu moći da na nisku orbitu izbaci koristan teret mase preko sedam tona. U proizvodnji RD-181 primenjeni su najsavermeniji materijali i vrhunske tehnologije, nova tehnička i konstruktivna rešenja. Zahvajujući tome, energetika motora je povećana (potisna snaga iznosi 186 tona). Motor RD-181 predstavlja modifikaciju motor RD-191 koji se koristi na raketama tipa “Angara”. Zanimljivo je da su se u prvim vestima o ovom ugovoru izmedju dve kompanije govori o motorima RD-193, koji su takodji modifkacija RD-191. Ovi motori vuku korene od raketnog motora RD-170 koji ima četiri komore sagorevanja. Kada se oduzme dve, dobija se dvokomorni motor RD-180, a kada se oduzme još jedna motor postaje jednokomorni – što je u osnovi konstrukcije motora RD-181.
Sve u svemu, ugovorom izmedju RKK “Energija” i OSC svi imaju razloga da budu itekako zadovoljni. Kompanija OSC dobija jedan od najpouzdanijih i najefikasnijih raketnih motora na ekološko tečno gorivo (kerozin + tečni kiseonik). Time će OSC moći da transformiše RN Antares u ključni lanser srednje nosivosti i uskoči u upražnjeno mesto posle povlačenja rakete Delta (kompanije ULA) iz eksploatacije. Sa druge strane, RKK “Energija” / NPO “Energomaš“ je pored kompanije ULA ugovorom sa OSC učvrstio svoje pozicije na američkom tržištu raketnih motora. Pored toga, sa milijardu dolara u svom džepu, NPO “Energomaš“ će moći značajno da uveća razvojni program novih raketnih motora.
Pored OSC, RKK “Energija” pregovora o isporuci nove partije raketnih motora RD-180 sa kompanijom United Launch Alliance (ULA) za lansiranje njenih raketa Atlas V. Očekuje se da ugovor bude potpisan vrlo brzo jer se ULA itekako žuri. Prema starom ugovoru s kraja 90-ih (koji je takodje bio vredan oko milijardu dolara), do 2018. NPO “Energomaš“ treba da isporuči kompaniji ULA još 24 motora. Vladimir Solncev kaže da će svi motori biti isporučeni onako kako je i formulisano tim ugvorom. Medjutim, kako se sada već uveliko radi na obezbedjenje klijenata za komercijalna lansiranja posle 2018. ULA je u vrlo nezgodnoj situaciji da ostane bez raketnih motora za svog osnovnog nosača. Novim ugovorom se očekuje da NPO “Energomaš“ dostavi najmanje 30 dodatnih raketnih motora RD-180, što je dovoljno za 15 lansiranja RN Atlas V, odnosno dvogodišnji resurs.
Raketni motor RD-180 |
Za razliku od biznisa sa OSC, ovde je medjutim situacija znatno drugačija. Naime, ULA je godinama vodeći provajdor lansirnih usluga na američkom kosmičkom tržištu. Svi američki vojni sateliti se na primer lansiraju raketama serije Atlas i Delta koje prozivode dve vodeće američke raketno-kosmičko kompanije Lockheed Martin i Boeing koji su upravo stvorili zajedničku firmu ULA za pružanje njihovih lansirnih usluga. Kako se pojedinim Kongresmenima i generalima Pentagona ne dopada ova zavisnost od ruskih raketnih motora, pokrenuta je pre nekoliko meseca poprilično velika inicijativa da se što je moguće pre nadje američka zamena za motore RD-180 i ukine zavisnost od Rusije. Situaciju je dodatno zakomplikovao vlasnik kompanije SpaceX Ilon Mask optužujući Pentagon da na tenderima za lansiranje vojnih korisnih tereta favorizuje ULA koja koristi ruske raketne motore. I to u vreme kada SAD proširuju sankcije Rusiji! Pored toga, i u ruskoj Dumi se čuju glasovi negodovanja što se ruski motori koriste za lansiranje američkih vojnih satelita, tako da RKK “Energija” i ULA razmatraju ugovor za nove raketne motore isključivo na osnovu njihovog koišćenja za lansiranje civilnih satelita.
U pokušaju da smanje zavisnost od ruskih motora, pod pritiskom Kongresa odlučeno je da Pentagon proanalizira opciju gradnje američkog raketni motora. Izdvojeno je za početak oko 200 miliona dolara da se obave preliminarne analize o tehničkim karakteristikama motora i njegovoj proizvodnoj ceni. Po svemu sudeći, sa tim se nije za sada predaleko otišlo. Suvišno je reći da je razvoj novog raketnog motora jedan od najsloženijih tehničkih projekata. U proseku, takav projekat može koštati najmanje tri milijarde dolara i da traje od sedam do deset godina, uz veliki rizik da ne ide sve kako treba, što može dodatno da utiče na cenu i vreme izrade. Uzmimo primer oba raketna motora RD-180 i NK-33 koja je Rusija prodala firmi Aerojet Rocketdyne. Motori su prodati skupa sa kompletnom tehničkom dokumentacijom i, kao što smo naveli američki inženjeri sun a bazi NK-33 stvorili njegovu američku verziju AJ-26 koja je uništila RN Anatares. Čak i kada su izručeni gotovi raketni motori sa kompletnom tehničkom dokumentacijom, nema garanta da će sve proći bez problema i uz mininalne troškove.
Kosmički brod Orion |
Konačno, RKK “Energija” pregovora i sa kompanijom Lockheed Martin (LM) i Boeing oko modernizacije američkog kosmičkog broda Orion. Ovi pregovori su započeti pre dva meseca kada je grupa menadžera i stručnjaka kompanije LM boravila u Moskvi, a nastavljeni tokom nedavne posete Solnceva i njegovog tima Vašingtonu. Cilj ovih pregovora je da se Orion osposobi za spajanja sa ruskim kosmičkim aparatima Gospodin Solncev je naglasio da Orion mora da ima mogućnost da se spaja sa kosmičkim aparatima RKK “Energije”. Kompanije su potpisale nekoliko ugorova o budućoj saradnji u ovoj oblasti, ali i u drugim sferama budućeg istražvanja kosmosa o kojima se za sada ne iznose detalji.
Sve u svemu, saradnja RKK “Energija” / NPO “Energomaš“ sa američkim kompanijama ULA, OSC, LM i Beoing nedvosmisleno govori o tome koliko poverenje na Zapadu vlade prema ruskoj školi projektovanja raketnih motora i sistema kosmičkih brodova. Očigledno je da SAD u Rusiji, i pored krize oko Ukrajine, vidi pouzdanog partnera sa kojim su spremne da rade na zajedničkim projektima.
Ruske sankcije Americi – druga strana priče