IMPrimetio sam da su se posle nedavnog uspešnog lansiranja dvojice Amerikanaca u Zemljinu orbitu na sajtu naprasno počeli da pojavljuju vrlo pohvalni, pa čak i više od toga, skoro zaljubljeni komentari o genijalnom Masku. O dvojici astronauta – niko ni retka! Nebitni ste momci! Najveći je Mask, iako on nije ni predsednik u svom privatnom 'SpaceX-u' (to je biznismenka i inženjerka Gwynne Shotwell), u kojem je većinski vlasnik. 'SpaceX' danas vredi preko $15 milijardi, a Ilon poseduje oko $8 milijardi.

Ali ono što se meni čini to je da naši čitaoci ne znaju dovoljno o Masku. Recimo, svi pričaju o njemu kao talentovanom milijarderu, iako to nije njigova ni najveća ni najkarakterističnija odrednica. Do prošle godine nije bio na Forbesovoj listi ni među prvih 1000 bogataša! Daj bože da je danas u SAD među 30 najbogatijih. Zukerberg, osnivač Facebooka, ima preko $80 milijardi, a Bezos, osnivač 'Amazona', je trilioner!

Da ne pričam previše o 'SpaceX-u' jer toga ima verovatno i na netu. Zapravo, možda prava slika Maska i njegovog uspona može da se prati kroz slavnu firmu elektromobila 'Tesla', čiji jedan drečavi kabriolet trenutno leti čak i oko Sunca.

Thiel Musk
P. Thiel
E. Musk, dva člana tzv. 'PayPall mafije'. Naime, od ekipe koja je pre 20 godina počela u 'PayPallu', njih 23 Stemfordovaca su nastavili da rade u Silicijumskoj dolini ili otvorivši nove kompanije ili dajući podršku novim poduhvatima. Ko bi rekao da se iza ovih uduvaniha faca kriju multimilijarderi.

Priča počinje 2003. godine, kada je multinacionalna korporacija iz Detroita, tvorac 'Cadillaca', 'Chevroleta'i 'Buica', shvatila da je njihov pokušaj stvaranja električnog automobila obično traćenje para i vremena i napustila koncept. Dvojica 40-godišnjih inženjera iz Kalifornije, zaljubljenika u sportske automobile i aktivista protiv globalnog zagrevanja, preuzela su projekat i u Palo Altu osnovala firmu 'Tesla Motors'. Posle manje od godinu dana mučenja zaključili su da im treba jak finansijer i pozvali su 10 godina mlađeg momka koji je upravo prodao svoje čedo, kompaniju 'PayPall''eBayu' za $1,5 milijardu, od čega je njemu ostalo tričavih $165 miliona. Bio je to Ilon Musk. Uložio je $6,6 miliona i tako se zaposlio sa još trojicom inženjera u firmi koja će za samo desetak godina postati pojam u svetu a i šire. Mask uskoro postaje predsednik upravnog odbora a dvojica osnivača dobijaju titule CEO. Muskovi neverovatni kvaliteti ponovo stupaju na scenu i on počinje da privlači bogate partnete i privatne investitore koji ulažu $13 miliona. Musk sve ulaže u vrhunsku tehnologiju sa šasijom od karbonskih vlakana i dizajnom XXI veka. Treba još para, pa se okreće velikim igračima, ovog puta suosnivačima Googlea, bivšem predsedniku 'eBaya' i nasledniku 'Hyatt' hotela, a kao kruna je učešće Morganove banke. Tako je sakupio novih $40 miliona. U međuvremenu je otpustio dva originalna osnivača 'Tesle' ne davši im ni udeo u akcijama, i izdejstvovao preko suda da on postane jedan od suosnivača firme iako to nije bilo tačno. 2007. je preko privatnih preduzetnika investirao još $100 miliona u svoju firmu, a 2013. američko Ministarstvo energetike mu dalo zajam od $460 miliona.

Kompanija, sada nazvana 'Tesla Inc.' je rasla, elektični automobil je napredovao a nekoliko modela se proizvodilo u Kaliforniji, Nevadi, Njujorku i Šangaju. Muskovim idejama nije bilo kraja: vrlo kvalitetne litijum-jonske punjive baterije 'Powerwall' i 'Powerpack' su postale toliko jeftine i kvalitetne da se više nikom u Americi nije isplatilo da vozi automobile na benzin. Danas kompanija proizvodi više baterija nego čitav svet sa Kinom. Proizvodnja, narudžbe i prodaja su vrtoglavo rasli. Do pre koju godinu je proizbodio oko 1000 kola mesečno, ali je investitorima obećao da bi mogao da podigne kvalitet i proizvodnju ne triput neko 30 puta! 'Ako to uspeš daćemo para koliko tražiš!' Početkom ove godine je proizvodio 33.000 jedinica mesečno. To može samo Musk. Za samo godinu dana je udvostručio prodaju svojih električnih automobila (lani je prodao skoro 370.000) a u martu ove godine je prodao milioniti automobil. Ko ne bi uložio u njega! Pred kraj prošle godine kompanija je procenjena na oko $80 milijardi, a u februaru ove godine je na tršištu vredila $166 milijardi. Danas je 'Tesla'najvredniji autoproizvođač koji je Amerika ikad imala i drugi u svetu iza 'Toyote', a bolji od 'Volkswagena.

Tesla IM Model za ovu godinu – kupe 'Tesla Roadster' će biti od 0 do 100 km/h brži od bilo kojeg automobila do sada – samo 1,9 sec! (max brzina preko 400 km/h). Ludi Mask je ponudio i posebnu poslasticu za novi auto: 'SpaceX option package'. To će biti 10 trastera na hladni gas potiska 700 bara kakve koriste rakete 'Falcon 9 i Haevy'. Trasteri će se koristiti za bolje ubrzanje, postizanje maximalne brzine i kočenje. Cena – oko $200.000.

Genijalnom preduzimaču kao da nikad nije dosta. Ima viziju da svojim automobilom prekrije svet, da njegov auto bude dostupan svima, kao što je nekad bio Fordov 'Model T' ('Tin Leezie'). Već danas njegov 'Tesla' može sam da dođe iz garaže na poziv sa mobilnog, da te locira preko GPS-a i odveze gde kažeš. Hiljade ljudi u Americi se vozi u svom autu ali sedi na mestu suvozača (ili pozadi) jer 'pametni' softver odrađuje sve što treba. Plan mu je da dok si na poslu ili dok spavaš tvoj auto zarađuje za tebe, jer će sam da taksira, prevozi ljude ili robu po gradu a onda da te poslušno sačeka kad se dogovorite. Čudo!

Zato sa pravom možemo da kažemo da je Ilon Musk danas čovek sa najviše uticaja na svetu. Čovek koji ima takav spektar interesovanja i preduzimanja akcija da je to zapanjujuće: solarna energija, kosmos ('SpaceX'), autotransport ('Tesla, Inc.'), mega-tuneli ('Boring Company'), veštačka inteligencija ('OpenAI.'), neurotehnologija ('Neuralink')... Nije loše za jednog momka '71. godište iz Pretorije?

Ilon Mask - kratka biografija

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari   

Neđo
+1 #15 Neđo 10-06-2020 13:45
Pa, bolje da imamo milijardere ciji ce hobi da bude pravljenje svemirskih letjelica, nego da te pare idu na neke gluposti ili da budu same sebi svrha.

Cak i ako se bave kosmickim biznisom, dakle iskljucivo radi profita, opet bolje nego da ulazu u neke besmislene industrije stancanja neke elektronske drkalice.

60-ih je hladni rat i vojno-politicko -takticko takmicenje napravilo onakvu ekspanziju svemirskih poduhvata, pa neka i za novu borbu motiv ne bude istrazivacko-na ucni, ja pristajem. Bolje i to nego 'dosadnih' par decenija izmedju te dvije borbe.
ddragovic
-1 #14 ddragovic 09-06-2020 23:42
Sad čitam:
Mr Bezosa, vlasnika kosmičke kompanije 'Blue Origin', ovaj biznis godišnje košta oko $milijardu. Ali šta je to kada mu je njegov Amazon doneo $30 milijardi za samo mesec dana!!! I to u vreme korone.
Kosmiči biznis je u stvari smešan za te momke.
damirko
+5 #13 damirko 06-06-2020 20:30
Astronautika je nastala i dan danas se razvija radi vojnih potreba bez obzira na zemju. Meni smeta stalno Maskovo spinovanje radi nabacivanja para, pri čemu javno govori o civilnim ciljevima. Istovremeno taj isti projekt koristi i za vojne ciljeve i odatle opet muze pare.
Idemo na Mars - i ujedno dobijate konkurenciju SLS programu.
Starlink - dostupan internet u ruralnim sredinama - obično sirotinja živi u takvim sredinama i pitanje je da li će imati para da plate priključak. Ali vojno autonomno vozilo (dron, dostavno vozilo ili brod...) biće sigurno povezano.
Dianna Aurora
+1 #12 Dianna Aurora 06-06-2020 15:11
Space X je imao odlične ideje na početku. Bojim se da je potpao pod politički uticaj.
Aleksandar Zorkić
+1 #11 Aleksandar Zorkić 06-06-2020 14:07
Ma da, u SAD i GB nema ništa iz ljubavi i dobrobiti, dok Rusi i Kinezi rade sve samo zbog ljubavi i dobrobiti i te zemlje samo misle kako da se bave naukom i da svuda po svetu sade cveće :-) Ma hajde molim te, to je priča za devojčice :-) . Američka astronautika je u sprezi sa vojskom, dok u Kini… čekaj, čekaj, pa kineska astronautika je čisto vojna. U Rusiji je bar civilna, a u Kini vojna.
Hajde da se ne zalećemo suviše :-) Svuda, u svim razvijenim državama vojska ima manjeg ili većeg uticaja na razvoj astronautike. Usudio bih se reći da je taj uticaj u SAD čak procentualno manji nego u Rusiji i Kini, jer američka vojska ionako ima ogromne resurse za svoju opremu.
Podmukli_neprijatelj
+1 #10 Podmukli_neprijatelj 06-06-2020 11:32
Kada sam govorio o solarnoj imperiji mislio sam na Blue Origin kao što sam i naveo, ne na SpaceX i to ne toliko na upotrebu solarne energije nego više figurativno na postepeno širenje preko sunčevog sistema sa uplivom u razne poslove u svemiru, tako da će vjerovatno biti i proizvodnje energije i miktrotalasne transmisije na Zemlju. Prvi trilioneri će vjerovatno doći iz biznisa u svemiru. Ni Maska neće zaobići taj lukrativni biznis vjerovatno samo što je vrlo moguće da će te kompanije najveći rast doživjeti nakon što su im vlasnici odavno u grobu ili će neki novi giganti preuzeti te bizinise. Kina tu ima opasne planove.
ddragovic
-1 #9 ddragovic 06-06-2020 08:42
Nemirko, potpuno se slažemo. Oduvek protežiram stav da na zapadu čija su perjanica SAD i GB nema ništa iz ljubavi i dobrobiti čovečanstvi već je sve bizz. I samo to. Sve što donosi lovu je imperativ: veganska hrana za pse, light voda, led za viski sa Grenlanda ... a kamoli kosmos Ako imaš ideju, ne brini za lovu. Pošto su glavni gutači para vojska i security službe, napravi sponu s njima i na konju si. Zato su svi o kojima pričamo i ne pričamo ('Starliner' je čist vojni projekt) u sprezi sa nepresušnim izvorima love u Pentagonu. Bio sam u SAD i znam - solarna enegrija nema šanse ni za 100 god (čak ni u Nevadi koja ima 400 sunčanih dana godišnje) jer je elektro-lobi toliko jak da ovi ne mogu da se izbore sa 'zakonskim' klauzulama.
Hvala za comment .
Zanimljivo mi je što je jedna benigna priča o električnom autu otišla tako daleko u glavama pojedinaca
dragant
+2 #8 dragant 05-06-2020 22:36
Odlično zapažanje za solarnu korporativnu imperiju. Ako će SpaceX da izbaci 6000 satelita za internet, zašto ne bi, pošto ima ekonomične rakete, izbacio koliko treba sunčanih panela i narpavi orbitalne solarne centrale. Učinak panela na direktnu izloženost suncu, najbolji moguć. Ostaje problem kako spustiti dobijenu el. energiju na površinu Zemlje. Kladam se da trenutno traže rešenje za to i da je moguće.
damirko
+2 #7 damirko 05-06-2020 18:08
Drago,
ukratko o istorijatu i porodičnoj povezanosti Maska sa politikom i kapitalom dao je Podmukli neprijatelj. Ja lično nemam miltantan stav prema Masku, ali ova glorifikacija poslovnog/tehno loškog genija je tipičan primjer kako se u Americi pravi zvijezda ako donosi pare. Sličan primjer je i Bil Gejts koji je bio isto ovako suvi genijalac, pri čemu mu je pomoglo to što potiče iz porodice koja decenijama daje poznate advokate, bankare i ministre (npr. odbrane).
I jedan i drugi su "prepoznati" kao zlatna koka na početku u koju su ulagane enormne pare:
- Gil Gejst i nevjerovatan ugovor sa IBM-om o licenciranju DOS-a,
- Mask osniva SpaceX i uz pomoć Mičela Grifina (bivši administrator NASE, ranije službenik Ministarstva odbrane za istraživanje i inžinjerstvo, a pre svega službenik CIA) dobija enormne fondove za razvoj svemirskog biznisa.

Po svojoj vokaciji Mask je od početka svemirskog biznisa u vojnim vodama i radi vojne programe - prvenstveno istraživačke (pogledajte listu korisnika Falkon 9 rakete u 85 lansiranja). Kako se pojavila ideja o Starlink mreži jednovremeno US Ministarstvo odbrane radi "istraživanja" o načinu povezivanja civilnih mreža sa vojnim (iako to rade od početka upotrebe satelita za komunikaciju, od 60-tih).

Lično ga ne doživljavam kao nekog gurua i velikog mislioca, već jedno lijepo upakovanog reprezenta američkog militari kapitala koji pokušava da svoje poslovanje proširi i na civilne strukture.
Podmukli_neprijatelj
+2 #6 Podmukli_neprijatelj 04-06-2020 21:56
Svaka čast za Weyland-Yutani referencu, meni je takođe često padala na pamet ali ne kada je u pitanju SpaceX nego povodom Blue Origin-a. Iako je javna percepcija da kaska za Maskovom kompanijom mislim da postoje vidljive indicije da se radi o vrlo opakom projektu sa striktno kapitalističkim namjerama bez ikakvih viših ideja. Kapaciteti koje razvijaju su stravični, SpaceX izgleda kao sirotinja pored njih. Takođe planovi koje su okvirno predstavili i određene insinuacije pokazuju da je opseg planiranog djelovanja u svemiru i na astrofizikalnom polju vrlo širok, planiraju da postanu neka vrsta solarne korporativne imperije. Dalek cilj ali prvi koraci su tu.

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži