VRT FIZIKE: Postanak replikatora

„Još uvek ne znamo da napravimo veštačku inteligenicju ali znamo da napravimo veštački život. Život ne mora da liči na nas“, kaže dr Aleksandar Bogojević iz Instituta za fiziku u Beogradu u trideset prvoj epizodi naučnopopularnog video-serijala „Vrt fizike“ posvećenoj replikatorima.

„Replikatori su relativno jednostavni molekuli žive prirode koji su satakni tako da prave kopije samih sebe“ kaže dr Bogojević i dodaje da tako počinje proces evolucije. „Za evoluciju je potrebno da imate kopije i da one nisu savršene i onda počinje kompeticija uspešnijih i neuspešnijih“, objašnjava dr Bogojević.

Stav da život ne mora da liči na nas dr Bogojević potkrepljuje tvrdnjom da evolucija nema veze sa prirodom supstrata u kom se dešava. „Kod nas se to desilo u nečemu što zovemo biohemijom pa se informacija prenosi kroz DNK i RNK, a mi smo napravljeni od proteina“, kaže dr Bogojević i napominje da virtuelni svetovi postoje i bez biohemije.

Replikatori 1

Replikatori 2

Replikatori 3

Serijal „Vrt fizike“ pokrenuo je Institut za fiziku u Beogradu inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. Realizovana u saradnji sa portalom „Nauka kroz priče“, svaka od epizoda „Vrta nauke“ posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke . No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.