Astronautika: misije

Misije

Enigmatski objekat 2014 MU69

mu91. januar 2019. će biti vrlo poseban za sondu 'New Horizons'. Tog dana će brod, koji prvi put omogućio ljudima da vide pravo lice Plutona i njegovih meseci, proleteti pored objekta sa divnim imenom – 2014 MU69. Nakon što je posetio Plutona, moguće je da nam poseta objektu ne većem od 30 km neće izgledati bog zna šta, ali za tim 'New Horizonsa' i naučnu zajednicu to će biti bingo. I to uglavnom iz dva razloga: da bi NASA po svojim kriterijumima ocenila čitav projekat uspešnim nužan preduslov je proučiti i ovo telo, a drugo, biće to prvi put da ćemo moći da iz blizine vidimo "tipičan" objekat Kajperovog pojasa (Pluton i njegovi meseci su takođe Kajperovci, ali njihova "velika veličina" ih čini posebnim). Čemu sve to? Zato što je 2014 MU69 otpadak iz vremena nastanka Sunčevog sistema, koji teško da se promenio još od nastanka (bar mi to verujemo).

Kasini - 20 godina u svemiru

cassini

Naprava ljudske ruke se već 13 godina nalazi u Saturnovom sistemu koji je od Zemlje udaljen oko 1,5 milijardi km.  Ovo je dostignuće ljudske pameti i pre svega plod korišćenja naučnih metoda. Ljudska mudrost koju simbolizuje sova je dobacila prilično daleko.

Približava se kraj odiseje svemirskog broda Kasini koja je, ako se izuzmu pripreme do lansiranja trajala 20 godina. Za nešto više od mesec dana, 15. septembra 2017. Kasini će zaroniti u gustu atmosferu Saturna i poput meteora izgoreti.

'DESTINY PLUS', japanska sonda za proučavanje asteroida Phaeton

d2Japanska svemirska agencija JAXA i njena agencija za svemirska istraživanja ISAS poseduju skroman ali vrlo interesantan program planetnih sondi. U ovom delu Evrope nijedan relevantni sajt nije preneo više textova o tom programu od nas. Pored 'Hayabuse 2', koja je trenutno na putu ka asteroidu Ryugu, tu je 'MMX' koji će doneti uzorke sa Fobosa, i solarno jedro koje bi za koju godinu trebalo da donese komad Jupiterovog trojanca na Zemlju. Tim projektima treba dodati rover 'MELOS' za istraživanje Marsa, iako ga neprestano odlažu. Međutim, jedan predlog je prošao skoro neprimetno, a to je 'DESTINY +', sonda na jonski pogon koja je deo programa malih – i jeftinih – misija koje će biti lansirane novom japanskom raketom 'Epsilon'.

’BepiColombo’ spreman za lansiranje 2018.

b12Evropska sonda za proučavanje Merkura, ’BepiColombo’, prošla je u lansirnoj konfiguraciji poslednje testove, što je bila šansa da se sonda vidi iz blizine i detaljno. Uprkos tome što se ’kuvala’ skoro dve decenije, sondu nije bilo lako dovršiti. Ili bolje rečeno, sonde, jer ne treba zaboraviti da se radi o kolaboraciji Ese i japanske agencije JAXA i nameri da postave dve sonde u orbitu oko najmanje planete i najbliže Suncu.

Vodič kroz ’Cassinijeve’ preostale orbite

Pošto sporadično ali redovno pratim misiju već godinama, jako mi je teško da napišem sledeću rečenicu: misija ’Cassini’ je na korak od svog kraja. Nalazimo sa na pola puta kroz orbite ’Grand Finala. Ostalo je još samo 11 orbita do sastanka sa konačnom sudbinom 15. septembra. Rukovodstvo misije u JPL-u planira veliki ’press event’ tokom zadnjih dana života sonde. Do tada, pogledajmo kako će izgledati poslednje velike naučne orbite ove misije.