Astronautika: misije

Misije

Pokrenut plan za oporavak 'Opportunityja', orbiter poslao pozdrav

o16

MER apdejt: Pokrenut plan za oporavak 'Opportunityja', orbiter poslao pozdrav, oluja jenjava... (sol 5193-5222)

Budući da je globalna oluja koja je još u junu zamotala Crvenu planetu u oblak prašine počela je da jenjava u septembru, nebo je počelo da se raščišćava iznad kratera Endeavour, pa je misija rovera 'Opportunity' pokrenula plan za uspostavljanje kontakta sa uspavanim roverom.

MAVEN – selfi sa Marsa

m16Možda ne znaš da je 2013. lansirana ukupno 81 kosmička letilica. Ko ih se danas seća? Sem možda indijske sonde na Mars i kineskog lendera na Mesec, ove ostale su za većinu otišle u prošlost, iako je, recimo, čak 15 ljudi letelo u orbitu! Danas ću probati da osvetlim jednu od zaboravljenih ali dobrih robotskih misija – zove se MAVEN – koja i danas svojim gazdama pruža usluge.

MASCOT sleteo na asteroid Ryugu

m4

Dok sam se pre par dana spremao da pođem na Adu, stigla je vest iz centra u Kelnu da je asteroidni pokretni površinski izviđač, skraćeno nazvan MASCOT sleteo na asteroid! Više od 325 miliona kilometara daleko od Zemlje, mali robot veličine tostera je mirno ležao mrtav na površini malenog asteroida, obavivši svoj posao. Za 17 časova rada 3. oktobra, MASCOT je poslao more informacija ka orbiteru 'Hayabusi 2' sa nekoliko lokacija na Rjugi.

Odiseja rovera 'MINERVA' na površini Rjuge

m16

21. septembar 2018. će ući u istoriju kao dan kada su ljudi uspeli da spuste dva pokretna aparata na površinu asteroida. Tog dana, japanska sonda 'Hayabusa 2' je odbacila dva rovera 'MINERVAII-1', koja su ubrzo potom sletela ka asteroid. O tome smo već čitali, a sad sledi nastavak jer su stigle nove slike.

Japanski roveri 'MINERVA' sleteli na asteroid Ryugu

m24

Mesec, Venera, Mars, Eros, Titan, Itokava, Čurjumov-Gerasimenko i, sada Ryugu. Pre par dana, 21. septembra 2018. Japancima je pošlo za rukom da meko slete na površinu asteroida Ryugu, poduhvat koji je ljudima uspeo na samo osam tela sa čvrstom površinom u solarnom sistemu. U 06:06 po našem vremenu, kontejner sa dva 'rovera' 'MINERVA-II1'odvojio se od sonde 'Hayabusa 2'a dva aparata su nastavila spori slobodni pad. Ubrzo nakon što su stigli na površinu, čak su kako je planirano i odskočili. I kao da to nije bilo dovoljno, slali su fotografije tokom spuštanja i jednog od skokova. Dva mala robotića su postala prvi ljudski artefakti koji su se kretali po nekom asteroidu, i to u vidu skokova. 'Hayabusa 2'je pošla na put u decembru 2014. i stigla u blizinu Ryuge 27. juna ove godine. Od tada je asteroid prečnika 900 metara bio detaljno analiziran da bi se odabrala mesta za spuštanje rovera i odakle će kasnije biti uzimani uzorci regolita.

Poslednji let legendarne 'Delte II'

d10

Juče rano popodne po našem vremenu, u kosmos je poletela skoro 30 godina stara raketa. 'Delta II', nosač proizveden u privatnoj kompaniji iz Kolorada, 'ULA', prvi put je lansiran 1989, poleteo je poslednji put, noseći za Nasu u Zemljinu orbitu jedan osmartački geo-satelit. Bio je to stoti za redom uspešni let ove fantastične trostepene rakete.

Napasanje očiju na kometi 67P

f2U novembru 2014, mali lender pod imenom 'Philae' otkačio se od evropskog orbitera 'Rosetta' i spustio se na dolazeću kometu Čurjumov-Gerasimenko. 'Philae' je je trebala da ispali salvu harpuna i pričvrsti se za površinu, ali stvari nisu išle kako je planirano. Lender se odbio od tlo, tumbao se skoro odletevši u kosmos, i na kraju završio u debeloj senci jednog useka, o čemu sam napisao e-knjigu od 99 strana. Odatle nam je poslao divne sporedne nagoveštaje o tome gde se krije.