Astronautika: misije

Misije

Poslednja komercijalna misija ruske rakete 'Proton' i satelit 'MEV-1'

p9

Iako pogiboh ovih nedelja od 'Apolla', ovo moram da napišem. Posle više od 420 misija, slavna ruska raketa 'Протон' je pre par dana poletela na svoju možda poslednju komercijalnu misiju. 9. oktobra 2019, u 10:17 UTC kompanija 'ILS' (International Launch Services) je lansirala 'Протон-М'/'Бриз-М Фаза IV' sa rampe 39 (ПУ-39) zone 200 kosmodroma Bajkonur. Teret su bila dva satelita napravljena u 'Northrop-Grummanu','EutelSat 5 West B' i 'MEV-1', od 2,86 i 2,33 tone. 'EutelSat 5WB' je napravljen za francuskog operatora 'EutelSat' koristeći platformu 'GEOStar-2e' a uključivao je komunikacionu opremu sa 35 Ku-band transpondera koje je napravio 'Airbus Defense & Space'. Dva satelita su postavljena na supersinhronu orbitu dimenzija 12.050×65.000 km nagiba 13,4° posle 16 sati i 5 uključivanja dodatnog stepena 'Бриз-М'. Ipak, pravi as misije je 'MEV-1', satelit koji ima za cilj da unese revoluciju na prenatrpano tržište geostacionarnih satelita.

30 godina od kako je Vojadžer 2 posetio Neptun

082219 neptuneProšlo je 30 godina od kako je Vojadžer 2 proleteo pored Neptuna. Preciznije, proleteo je 25. avgusta 1989. godine. Na Zemlju je tada poslao prve i do sada jedine fotografije ove džinovske planete snimljene iz blizine. Snimio je njegove eterične prstenove i neke od njegovih satelita, ukuljučujući, naravno, i najveći – Triton. Njegov blizanac, Vojadžer 1 nešto ranije je projurio pored Jupitera, Saturna i Saturnovog Titana. Time je kompletirana prva poseta letelica napravljenih ljudskom rukom planetama Sunčevog sistema.

Lansirana lunarna sonda 'Chandrayaan 2'

i15

22. jula 2019. u 11:13 po našem, Indija je napokon lansirala sondu 'Chandrayaan ' na Mesec. Raketa 'GSLV Mk III M1' poletela je sa SLP (Second Launch Pad) rampe kosmičkog centra Satish Dhawan. Sonda je postavljena u visokoeliptičnu početnu orbitu dimenzija 169,7×45.475 km i nagiba 21,37°. Sa ove orbite sonda će izvesti nekoliko manevara pre nego što krene prema Mesecu. Jednom kada uđe u lunarnu orbitu, postupno će smanjivati apogej sve dok se ne nađe u kružnoj orbiti visokoj 100 kilometara. Zbog toga se sletanje na Mesec neće izvoditi sve do 6. septembra iduće godine. Ako uspe, Indija će postati četvrta zemlja koja će meko postaviti sondu na Mesečevu površinu nakon SSSR-a, SAD-a i Kine. Ovo je bio 47. orbitno lansiranje ove godine i treće rakete 'GSLV Mk III' od njenog predstavljanja.

'Destiny Plus', japanska sonda za proučavanje asteroida Faeton

d1

Kosmička agencija JAXA i astrofizički institut ISAS nastavljaju da furaju skroman ali jako zanimljiv program japanskih planetnih sondi. Osim 'Hayabuse 2', koja je trenutno u jednoj od faza prikupljanja uzoraka sa asteroida Ryugu, JAXA planira da lansira lunarnu sondu 'SLIM', misiju za uzimanje uzoraka sa Fobosa 'MMX'i, kasnije, solarno jedro koje bi trebalo da donese uzorke sa Trojanaca sa Jupiterove orbite tokom sledećih nekoliko godina. Tim projektima moramo da dodamo planove za istraživanja Marsa, kao što je rover'MELOS',iako nažalost svi oni nastavljaju da nagomilavaju kašnjenje za kašnjenjem. Međutim, predlog koji je uveliko ostao neprimiećen je 'DESTINY PLUS'(ili 'DESTINY+'), jonska propulziona sonda koja je deo programa malih i jeftinih misija koje bi mogle da se lansiraju novom japanskom raketom 'Ipsilon'.

Kometa ili Titan?