Opservatorije

FAST – najveći radio-teleskop na svetu

tt1Nedavno sam pisao o 10 najvećih paraboličnih 'tanjira' na Zemlji, ali nisam pomenuo najveći jer (navodno) još nije bio zvanično aktiviran. Zato ću sad da ispravim tu svetsku nepravdu i predstavim svakako jedno od najvećih čuda savremene astronomije, teleskop sa tanjirom prečnika 500 metara!

Isključuje se Arecibo?

arecibo 1Džinovski radio-teleskop Arecibo je naučni instrument kakvom nema parnjaka nigde na svetu. Za istraživače planeta, nema mu premca u otkrivanju prirode objekata u blizini Zemlje (NEO), a neizostavno je oruđe u našim nastojanjima da proučavamo i smanjimo rizike od potencijalno opasnih asteroida. Korišćen je za studiranje svega, od leda na Merkuru do jezera na Titanu. Ali njegovo održavanje je skupo, pa je agencija koja ga finansira, Državna naučna zadužbina (NSF), kojoj je ovogodišnji budžet smanjen, počela da razmišlja na koji bi način mogla da ga u sledećoj dekadi ugasi.

YouTube kanal Vidojevice

ASVAstronomska stanica Vidojevica od kraja, sada već prošle, 2015. godine ima novi multimedijalni servis u vidu otvorenog YouTube kanala. U okviru pomenutog kanala za sada je moguće svakodnevno pratiti timelaps video materijal dnevno svrstanog i arhiviranog u play listi, u vidu snimaka okretanja neba tokom prethodne noći, sačinjenim od frejmova SBIG 340 allsky ccd kamere. Kamera inače prikazuje i trenutni izgled neba na ovoj stranici sajta AS Vidojevica:

Astronomska opservatorija Kaštel-Ečka

picture11Ovo je omaž Astronomskoj opservatoriji  Kaštel- Ečka koju smo pokojni Krste Naumoski, diplomirani  fizičar i astronom i ja Miša Bracić, nastavnik fizike osmislili 1997. godine, odmah pošto smo 1996. godine, sa grupom kolega, uglavnom nastavnika fizike osnovali Astronomsko društvo Milutin Milanković. Krste je tada bio nadzornik za fiziku u Prosvetno- pedagoškom zavodu a ja nastavnik fizike u OŠ Sonja Marinković u Zrenjaninu.