Galaksije

ALMA istražuje Hablovo ultraduboko polje

eso1633bInternacionalni timovi astronoma su koristili Atakama Veliki milimetarski/submilimetarski teleskop ALMA u cilju istraživanja udaljenog dela svemira, prvi put zabeleženog na čuvenoj Habl fotografiji ultradubokog polja (engl. Hubble Ultra Deep Field - HUDF). Nova ALMA posmatranja idu još dublje i još su oštrija od prethodnih na milimetarskim talasnim dužinama. Jasno se vidi kako je stopa formiranja zvezda kod mladih galaksija u bliskoj vezi sa njihovom ukupnom zvezdanom masom. Takođe su pronađene i ranije nepoznate zastupljenosti gasa iz kojeg se formiraju zvezde u različitim vremenskim trenucima, što nam daje bolji uvid u zlatno doba formiranja galaksija pre oko 10 milijardi godina.

Usamljeni član Lokalne grupe

eso1610aOvaj prizor, koji je uhvatila OmegaCAM kamera ESO-vog VLT teleskopa za pretraživanje, prokazuje usamljenu galaksiju poznatu pod imenom Wolf-Lundmark-Melotte, ili karće kao WLM. Iako se smatra delom naše Lokalne grupe galaksija, WLM stoji usamljena na samom obodu grupe, kao jedan od najudaljenijih pripadnika. Zapravo, ova galaksija je toliko mala i usamljena, da se pretpostavlja da najverovatnije nikada nije interagovala sa Lokalnom grupom galaksija - možda, čak, ni sa jednom drugom galaksijom u istoriji svemira.

Prve galaksije nakon Velikog praska

galaksija najstarija

Na granici poznatog Svemira

Svetlost sa Sunca stigne do Zemlje za 8 minuta a sa galaksija koje se nalaze na granici Svemira za 13 milijardi godina. Međunarodni tim astronoma na čelu sa astronomima sa Jel Univerziteta i Univerziteta Kalifornija u Santa Kruzu su 2015. otkrili galaksije iz vremena kada je Univerzum bio star samo 5% od svog sadašnjeg doba.