Galaksije

Četiri galaktička jata u sudaru

image 7741 1 Abell 1758Abell 1758 je skup galaktičkih jata. Prva posmatranja su sugerisala da se radi o jednom objektu, ali novija istraživanja su pokazala njegovu složenu strukturu te da je ono sačinjeno od po dva para odvojenih jata galaksija, severnog i južnog, međusobno razdvojenih oko šest miliona svetlosnih godina. Svako jato je uronjeno u ogromne oblake vrelog gasa (plava boja) i nevidljive tamne materije. U optičkom delu spektra takva struktura se ne vidi, ali ceo objekat je posmatran i u rendgenskim delu spektra čime je otkriveno i ono što nam nije dostupno u vidljivoj svetlosti.

Sudar galaksija Hablov doprinos Noći veštica

102819 faceUz malo truda i mašte na ovoj slici ćete uočiti sablasno, deformisano lice koje luta u mračnim dubinama svemira. Sliku je snimio Svemirski teleskop Habl, a ona je objavljena uoči Noći veštica, praznika koji se u zapadnim zemljama, a zadnjih decenija sve više i u ostalim delovima sveta praznuje.

Teleskop Habl snimio galaksiju bogatu tamnom materijom

potw1936a

Na oko 30 miliona svetlosnih godina daleko od nas, u sazvežđu Cetus (Kit) skriva se sablasni galaksija: UGC 695. Sjaj ove galaksije je izuzetno slab te ju je gotovo nemoguće uočiti sa Zemlje čak i najmoćnijim teleskopima. Ona spada u „Low Surface Brightness galaxy“ (rekli bi smo: galaksija niskog površinskog sjaja) a to su one koje imaju bar za magnitudu manji sjaj od okolnog noćnog neba posmatranog sa Zemlje.