ISS

Biografija članova posade misije MKS-52/53

veteranska posadaPosle dužeg vremena, u kosmos leti posada sastavljena isključivo od veterana kosmičkih letova. Komandant kosmičkog broda "Sajuz MS-05" Sergej Rjazanski (43) i prvi brodski inženjer Rendolf Breznik (50) su leteli po jedanput, dok je Italijan Paolo Nespoli (60) veteran dve kosmičke ekspedicije - jedne na spejs šatlu, a druge na MKS-u. Ova posada je kombinacija ljudi koji ne samo da imaju ogromno kosmičko iskustvo, već su i učestvovali u mnogobrojnim naučnim eksperimentima. Ruski kosmonaut Rjazanski je biohemičar, Breznik je pukovnik Marinskog korpusa, veteran brobenih letova i Iraku, dok je Nespoli instruktor padobransih skokova.

197 dana u kosmosu

Deo posade 51. osnovne ekspedicije Međunarodne kosmičke stanice (MKS) vratio se 2. juna 2017. na Zemlju. Ruski kosmonaut Oleg Novicki i Francuz Toma Peske su proveli u kosmosu gotovo 197 dana. Njihova koleginica, američka astronautkinja Pegi Vitson koja je sa Novickim i Peskeom poletela u kosmos prošlog novembra, ostaje na orbiti.

Problemi ruskih inženjera s "Naukom"

n18

U martu ove godine, sledeći dodatak ruskom segmentu Međunarodne orbitne stanice (ISS) zadesio je ozbiljan problem na njegovom putu ka lansirnoj rampi 2018. godine. Dvadeset-tonski ’Višenamenski laboratorijski modul’, kako sam preveo englesku verziju naziva ’Multi-Purpose Laboratory Module’ (MLM) a oni ruski original ’Многофункциональныйлабораторныймодуль’ (МЛМ), ostaje u fabrici, dok inženjeri ne reše problem nečistoće u brodskim tankovim za gorivo.

"Olimpi" u kosmosu

mks52 5

Dvadesetog aprila 2017. sa kosmodroma Bajkonur lansiran je kosmički brod "Sajuz MS-04" sa Fjodorom Jurčihom ("Roskosmos") i Džekom Fišerom (NASA). Za vreme četvrte orbite, šest časova posle lansiranja, kosmički brod je spojen sa Međunarodnom kosmičkom stanicom (MKS). Počela je nova kosmička ekspedicija čija posada ima pozivni znak "Olimp".

Zašto se ISS okreće po orbiti nagiba 51,6°?

iss1Prvi segment Međunarodne orbitne stanice je stigao u orbitu u novembru 1998. Prvi modul su u orbitu odneli Rusi – bio je to modul „Zarja“, lansiran raketom „Proton“. Sve ostale module odneli su Amerikanci spejs-šatlovima. Do sada je stanica izvela preko 101.000 orbita i sve su na visini između 330 i 435 km. Stanica svakog dana pravi 15,5 orbita i sve one imaju isti nagib prema Zemljinom ekvatoru – 51,6 stepeni. Zašto?