ISS

Koliko NASA podržava privatnu inicijativu za lansiranja karga i astronauta ka orbitnoj stanici

n2SAD su pre oko jedne decenije odlučile da subvencionišu privatnu inicijativu za slanje tereta a onda i putnika na Međunarodnu stanicu (ISS). Ta inicijativa, poznata pod skraćenicom CRS(Commercial Resupply Services), zauzela je važnu poziciju posle 2011, kada je NASA povukla šatlove bez obezbeđene zamene.

Ukrajinski modul na ISS

u1Kao deo Sovjetskog Saveza, Ukrajina je bila jedna od najrazvijenijih regiona zemlje, te je prema tome imala najveći doprinos sovjetskom kosmičkom – i vojnom – naporu. Projektni biro 'Južnoje', koji je osnovao Mihail Jangel, bio je odgovoran za izgradnju mnoštva projektila, satelita i raketa-nosača SSSR-a. Nakon 1991. i propasti SSSR-a, Ukrajina nije bila u stanju da se nosi sa ogromnim troškovima održavanja vlastitog kosmičkog programa[1], a problem je pogoršavao i nedostatak sopstvenog lansirnog centra. Ukrajinska kosmička industrija je nastavila da zavisi od Rusije, koja ih je i dalje snabdevala rezervnim delovima i komponentama za ključne sisteme, uz nastavak proizvodnje raketa kao što je 'Зенит'.

Kako će kompanije reagovati na Trampovu privatizaciju MKS-a

ISS insideKao što smo javljali, administracija predsednika Trampa namerava da 2025. obustavi finansiranje američko-međunarodnog segmenta (AMS) Kosmičke stanice MKS iz državnog budžeta. Prekid državnog finansiranja MKS, međutim ne znači da će AMS MKS-a biti napušten. Bela kuća predlaže privatnom sektoru da preuzme kontrolu nad AMS, što ukoliko ne bude pravilno odrađeno, može da dovede do ozbiljnih turbulencija u kontroli jednog od najvećih međunarodnih naučno-istraživačkih projekata.

Na orbiti nova posada Međunarodne kosmičke stanice

bbbbb

Na orbiti je nova rusko-američka kosmička posada - Oleg Artemjev, Endrju Fejstel i Ričard Arnold, članovi ekspedicije MKS-55/56 Međunarodne kosmičke stanice. Oni su poleteli u kosmos 21. marta 2018. sa Bajkonura na brodu "Sajuz MS-08". Nova misija će trajati 160 dana.

Progress MS-07 uspješno lansiran prema ISSu

progres ms07 lansiranjeMTNakon odgode lansiranja svega nekoliko sekundi prije paljenja raketnih motora u četvrtak nešto prije podneva po našem vremenu, ruski bespilotni transportni brod Progress MS-07 uspješno je danas (subota, 14. oktobra), nakon dva dana tehničkih provjera, lansiran prema Međunarodnoj svemirskoj postaji.

Lansiranje Progresa otkazano nekoliko sekundi prije polijetanja

soyuz progressms07 abort

Svega nekoliko sekundi prije nepovratnog paljenja raketnih motora (četvrtak 12. oktobra u 11:32 po našem vremenu, GMT+2) rakete nosača Soyuz 2.1a otkazano je lansiranje ruskog bespilotnog svemirskog broda progres MS-07 prema Međunarodnoj svemirskoj stanici.

akl18 baner