M27

Ovo je prva planetarna maglina koju je čovek spazio. Otkrio ju je Mesije 1764. godine, a Džon Heršel joj je nešto kasnije nadenuo ime: Dumbbell. Poznata je i pod oznakom M 27 u Mesijovom katalogu i NGC 6853, u Novom generalnom katalogu.

karta

Kako da nađete M 27? Pa, krenite od Vege, najsjajnije zvezde u Liri (koju ipak nije teško neći, pa da ne objašnavamo). Krenite dalje preko Albirea - spada u najepše dvostruke zevezde dostupne i malim teleskopima - a koja je inače glava Labuda (o Labudu ovde), pa produžite... uostalom, pogledajte gornju kartu.

Nalazi se u sazvežđu Vulpecula (Lisica), a od nas je udaljena oko 1360 svetlosnih godina. Mi je danas vidimo onako kako je ona izgledala u vreme kada su Arapi osvajali severnu Afriku, Sloveni nadirali na Balkan, a Evropa tonula u srednji vek.

Astronomi osmatrači je obožavaju jer je divna bledunjava pegica u njihovim teleskopima i jer je lako dostupna i skromnijim instrumentima. Čak i dvogledom može lepo da se vidi. Njena magnituda je 7,5. Upavo sada (početak septembra) najbolje je vreme za posmatranje ove planetarne magline.

Otkud joj to ime Dumbbell? Iz članka Najlepše iz svemira

Taj naziv može da se prevde na više načina, pa i kao „budaletina". Ja ipak više volim da ovu maglinu zovem „Nemo zvono" (dumb bell). Ipak, zašto je astronomi zovu Dumbbell? Eh, objašnjenje ima čitavu malu istoriju, ali uzmite da je bilo ovako. Astronomi vole da nebeskim objektima daju opisna imena, a Džonu Heršelu je ova maglina ličila na dumb-bell kako Englezi zovu onaj mali teg za vežbanje koji se sastoji od dve kugle povezane rukohvatom.

Šta su to planetarne magline? Iz članka Marina Fonovića: Planetarne magline

Posmatrane manjim teleskopom, planetarne magline neodoljivo podsećaju na diskove planeta, otud su i dobile ime. Planetarne magline su gasoviti ostaci atmosfera umrlih zvezda. Na fotografijama, snimljenim velikim teleskopima i dugim eskpozicijama opažamo raznolikost čudnovatih oblika koje obrazuju gasovi u maglinama. Za mnoge su to najlepši objekti na nebu. Za astrofizičare to su najbolje kosmičke laboratorije, u kojima mogu u prirodnim uslovima proučavati fizičke procese u međuzvezdanoj materiji.

M27: Dumbbell Nebula