Sva tri rasejana jata u Kočijašu je otkrio italijanski astronom Giovanni Batista Hodierna još pre 1654. godine. Ali ta otkrića su zaboravljena pa su ova jata kasnije ponovo otkrivana. M36 i M38 je 1749. otkrio Francuski astronom Le Gentil, a M37 Šarl Mesije 1764. Iako su na prvi pogled kroz dvogled ova jata ista ona se razlikuju po daljini, broju zvezda koja sadrže i prividnoj magnitudi. Evo i podataka o njima:
M36

Rasejano zvezdano jato M36 u Mesijeovom katalogu ili 1960 u NGC katalogu sadrži oko 60 zvezda i nalazi se na udaljenosti od oko 4100 svetlosnih godina, Prečnik tog jata je oko 14 svetlosnih godina.  Jako je sličan  Plejadama i imao bi sličnu magnitudu kada bi se nalazio na istoj udaljenosti.

M 37

m37

M37 ili NGC 2099 se nalazi u blizini M36, ali samo prividno (tj. gledano sa Zemlje). U stvarnosti ono je oko  300 svetlosnih godina dalje od M36. Dakle nalazi se na daljini od 4400 svetlosnih godina i prečnika je od 20 do 25 svetlosnih godina. Dosta je svetlije i najbrojnije zvezdama od svih jata u Kočijašu. Sadrži preko 500 zvezda od kojih je najmanje 150 sjajnije od 12 magnitude. U njemu se nalaze i desetak zvezda crvenih džinova.

M 38

m38

M38 ili NGC 1912  se nalazi na daljini od 4200 svetlosnih godina od nas i prečnika je oko 25 svetlosnih godina. Sedme je magnitude, a kroz teleskop u njemu može da se vidi i preko 70 zvezda. Jato sadrži ogromnu zvezdu žutog džina sa prividnim sjajem od 7,9 magnitude.

Kako najlakše pronaći ova jata?

Prvo pronađite samog Kočijaša lat. Auriga. To sazvežđe se nalazi odmah do sazvežđa Perseja koje smo opisali ranije. Uočite markantne zvezde koje kad se u mislima spoje daju izgled izduženog  šestougla.

auriga

Spojite zvezde Theta i Lota zamišljenom linijom. Na tačno pola puta te linije nalazi se M38. Pomeranjem vidnog polja prema sazvežđu Blizanaca nailazite prvo na M36, a kasnije i M37. Ova prva dva možete da vidite i u istom vidnom polju dvogleda sa manjim povećanjem.

Rečnik

U astronomiji magnituda je mera sjaja nekog objekta. Što je brojčana oznaka magnitude veća to je sjaj objekta slabiji. Zvezde šeste magnitude golim okom jedva opažamo, a zvezde prve magnitude blješte. Magnituda Sunca je oko – 25 (minus 25).

Još kako da nađem:
m57-67Ova čuvena nebeska figura ima katalošku oznaku NGC 6720, odnosno M 57, ali je astronomi radije zovu Prstenasta maglina (Ring Nebula).  Kao što vidite, predivna je. Prsten se u raznim varijacijama preliva od narandžaste do žute, u središtu je elegantno plavo obojen krug, a u samom centru tufnica zvezde.
hi-ha-128Ovo su dva predivna otvorena zvezdana jata i omiljena su meta iskusnih nebeskih posmatrača. Zovu ih od milja Hi i Ha (po grčkim oznakama). Ukoliko ih do sada niste tražili i gledali evo nekih činjenica ...