parada 1Ilustracija iz Sky Safari - sa prenaglašenim dimenzijama planeta

Planete su se već zgodno namestile za posmatranje, ali sačekajte još koji dan i one će zauzeti još bolji međusobni položaj.

Radi se o planetarnom poravnanju koje je, inače, već počelo. Planetarno poravnanje novinari drukčije zovu: parada planeta, a ona nastaje kada se tri ili više planeta u jednoj vedroj noći mogu videti na nebu. Prema broju vidljivih planeta postoji mini planetarno  poravnanje kada se vide u jednoj liniji tri planete. Zatim postoji malo planetarno  poravnanje sa četiri planete i veliko poravnanje kada se na nebu vide pet ili šest planeta. Konačno postoji i potpuno planetarno poravnanje i tada se vidi sedam planeta.

Odmah da dodamo dve napomene: profesionalni astronomi su potpuno ravnodušni prema ovakvim poravnanjima jer ona nemaju nikakav naučni značaj (sem možda za neku statistiku i slično – jer naučnici su u stanju da i iz sasvim banalnih događaja i pojava izvuku nešto zanimljivo) i zatim, planete se nikada, ni vizualno ne poravnavaju baš po jednoj idealno pravoj liniji, već po luku ekliptike (što golim okom nije baš lako uočiti).

(Inače, ekliptika je ravan u kojoj se Zemlja okreće oko Sunca, a ostale planete imaju slično kretanje, tj. sa malim nagibom prema ravni ekliptike.)

parada 328.8.2024. pred izlazak Sunca. Sky Safari 6 Pro

E sad evo ovog našeg slučaja. Dana 28. avgusta, nešto pre izlaska Sunca, čak šest planeta će zasijati na našem noćnom nebu i to redom Merkur, Mars, Jupiter, Uran, Neptun i Saturn. Merkur zbog blizine Sunca nikad, pa ni u ovom slučaju nije naročito pogodan za posmatranje, ali već sledeće dve planete, Mars i Jupiter, jesu. Videće se i golim okom (da preduhitrimo mudrace: ukoliko bude vedro i daleko od rasvete) i to lepo. Ipak, uzmite dvogled ako hoćete da vidite i Jupiterove velike satelite što je uvek lep doživljaj. A ako želite da vidite i Veliku crvenu pegu na ovoj najvećoj planeti treba će vam solidan amaterski teleskop.

Za Uran i Neptun uzmite teleskop takođe, a Saturn će biti dostupan i golim okom mada njegove prstenove tako ne možete videti. Dakle, i za Saturn se preporučuje teleskop zbog prstenova, ali i zbog Titana, najvećeg Saturnovog satelita.

Ovo poravnanje je inače zagrevanje pred još veći događaj koji nas očekuje zadnjeg dana februara sledeće godine kada će se okupiti sedam planeta, dakle Mars, Jupiter, Uran, Venera, Neptun, Merkur i Saturn.

parada 2