Nekoliko čitalaca pitalo nas koja to zvezda tako snažno sija uveče na zapadu. Vedro vreme je učinilo da taj sjaj bude još izrazitiji, pa se zvezda dobro vidi i pri svetlosti Meseca. A zapravo to uopšte nije zvezda, već planeta Venera.

Posle Meseca Venera je najsjajnije nebesko telo noćnog neba. Ona ima veliku odraznu moć, i mi zapravo vidimo Sučevu svetlost koja se od nje odbija. Kada je Venera blizu Sunca (posmatrano sa Zemlje) ne vidimo je jer nas u tome sprečava blještava svetlost Sunca. Ali kada je Venera sa strane, daleko od Sunca, ili kako se to stručno kaže, u elongaciji, onda se ona može videti ili uveče po zalasku Sunca (tada je naš narod zove zvezda Večernjača) ili pak ujutro pre izlaska Sunca (zvezda Zornjača). Pogledajte ilustraciju.

elongacija.skica

Na drugoj ilustraciji, dole, vidite da Venera prolazi kroz faze (poput Meseca) ali i da njena prividna veličina zavisi od njenog položaja na nebu. U tački 1 Venera je i najdalja od nas, pa je prividno i najmanja. U sledećim položajima ona polako raste, a sa veličinom raste i njen sjaj.

orbita

Ako ovih dana posmatrate Veneru teleskopom videćete da je ona „okrnjena“, kao da je stišnjena. Naravno, to je zato što njen neosvetljen deo ne vidimo pa otuda takav njen oblik.  To zna da začudi čak i neke astronome (koji se očigledno bave nekim drugim astronomskim oblastima). Ali upravo taj prolazak Venere kroz faze tokom obilaska oko Sunca Galileju je postao jedan od ključnih dokaza da Venera ne kruži oko Zemlje, kako se do tada čvrsto verovalo, već oko Sunca. Znam, znam, sada će neko reći: pa i Mesec prolazi kroz faze a okreće se oko Zemlje! Ali razmislite malo i videćete da postoje neke razlike u fazama Venere i Mesec – da sad ne objašnjavamo nešto što nam nije tema.

Kada Veneru posmatrate kroz teleskop vaša očekivanja mogu da budu izneverena. Jedno je posmatrati Jupiter, Saturn ili neku galaksiju, a sasvim drugo kada kroz teleskop posmatrate Veneru.

Ovo je zbunilo i našeg čitaoca Igora Davida koji je napisao:

„Pokušavam da vidim Veneru kroz teleskop (Breser Skylux 70/700) ali mi nikako ne ide - sve što vidim je mnogo svetla, skoro i da se vide dugine boje, ali ne vidi se sama planeta. Takođe, ono što je zanimljivo je kao joj fali jedno "parče", skoro kao delimično pomračenje Venere.

Da li je u pitanju to što je Venera previše sjajna zbog svoje atmosfere ili nešto drugo?

Evo i nekoliko slika Venere koje vam prilažem. One su snimljene USB kamerom sa koje sam skinuo sočiva tako da su na njoj ostale samo fotoosetljive ćelije.“

Venera foto aberacija

Igoru je odgovor na primedbe poslao Miloš Gagić, dakle iskusni teleskopdžija i vrsan astrofotograf. Evo šta je Miloš rekao:

„Slike su odlične ako uzmemo u obzir kvalitet teleskopa. Velike čestitke za entuzijazam i za inovativnost. Kvalitet optike teleskopa Breser Skylux 70/700 nije na nivou koji bi zadovoljio npr. moje potrebe. Zato tvoje fotografije, Igore zaista jesu fenomenalne. Teleskopi i sočiva imaju nešto što zovemo hromatska aberacija.

Prava je umetnost napraviti optički uređaj koji nema hromatsku aberaciju i ta optika je skupa. To su triplet teleskopi a među njima se  kao najbolji pokatazao Takahaši

Ja imam ovaj teleskop. Nisam probao da slikam kroz njega, ali i tokom posmatranja i u njemu se pojavljuje hromatska aberacija.

Međutim kad mi se pokvarila kamera u opservatoriji skinuo sam je i posmatrao Veneru sa ovim teleskopom. To je stvarno bio doživljaj.

Tajna je u tome što je to teleskop sa ogledalima. On ima manje hromatske aberacije. Prednost ovih teleskopa u odnosu na refraktore je što ne boje sliku po rubovima a to je zato što ogledalo odbija zrake svih boja na isti način. Pri istim otvorima objektiva, refraktori su efikasniji instrumenti od reflektora ali su i skuplji, zato što je izrada velikih sočiva mnogo složeniji i skuplji posao od izrade paraboličnog ogledala (o teleskopima refraktorima i reflektorima)

To parče Venere je nešto zaista divno. Naime kao i Mesec, Venera ima mene. Mi u stvari kroz teleskop vidimo samo onaj deo Venere koji obasjava Sunce.

U svakom slučaju čestitke za fotografije. Možda bi zbog jakog sjaja mogao nabaviti filter za Mesec.  Možda on ublaži sjaj Venere. Kamera koju ja imam ima osetljivost koju mogu da podešavam. Ja na taj način mogu da regulišem preveliki sjaj objekta koji slikam.

Dakle, sad je Venera u odličnom položaju za posmatranje. Isoristite priliku. Malo je okrnjana, ali vrlo sjajna i divan je ukras noćnog neba.