Možda i najčuveniji i najpopularniji radio teleskop na svetu, nakon gotovo šest decenija posmatranja, prestaje sa radom. Posle više havarija sa kablovima u poslednje vreme ovaj ponos astronomije doživeo je još jedan udar i više ne može da se popravlja.

Avgusta meseca ove godine Arecibo je oštećen pošto je jedan od kablova koji nosi metalnu platformu pukao. Bilo je to 10. avgusta, ali tada su još postojale šanse za popravak i produženje radnog veka ovog giganta. Sada je došlo do nove havarije i inžinjeri tvrde da popravke više nema, odnosno da je ona suviše rizična za radnike koji bi u popravci trebalo da učestvuju. Ponovo je došlo do kvara sada na dva ključna kabla što je izazvalo pojavu velike pukotine uz pretnju potpunog urušavanja čitave 900 tona teške metalne konstrukcije radio teleskopa. Ovo je kraj, kažu inženjeri.

arecibo XI2020
Fotografija snimljena dan nakon pucanja glavnog kabla. Vidi se veliko oštećenje tanjira. University of Central Florida/Arecibo Observatory

Isključenje Areciba je, kažu stručnjaci, težak udarac za radio astronome i astronome uopšte jer su ostali radio teleskopi, pa i onaj do 500 metara u Kini, pretrpani zahtevima za posmatračkim vremenom.

Ovo je veliki gubitak i za one koji se ne bave astronomijom jer je Arecibo postao turistička atrakcija. Na tom teleskopu snimane su scene iz čuvenog filma Kontakt po romanu Karla Segana, sniman je i deo filma Golden Eue o Džems Bodnu, a što je još značajnije, pre svega za astrobiologe, sa tog teleskopa je 1974. u pravcu zvezdanog jata M13 poslata čuvena trominutna poruka vanzemaljskim civilizacijama. Poruka do svoje destinacije stići će kroz 25.000 godina.

Tanjir Areciba ima prečnik od 304,8 metara i dugo je bio najveći u svetu.