Buduća varijanta rakete Dugi marš 8 biće delimično ponovo upotrebljiva tako što će prvi stepen moći da vertikalno poleti i sleti, slično Falcon raketama koju proizvodi američka privatna transportna kompanija SpaceX. Time će se smanjiti troškovi misija i ubrzati raspored lansiranja za komercijalne letove.
Dugi marš (长征八号运载火箭) je orbitalna raketa koje je razvila Kineska akademija tehnologije lansirnih vozila sa ciljem iznošenja do 4.500 kg na visinu od 700 km u heliosinhronu (polarnu) orbitu ili 2.800 kg u geostacionarnu (ekvatorsku) orbitu. Raketa je zasnovana na prvom stepenu Dugog mašu 7 i dva njegova dodatna potisnika (bustera), i sa drugim stepenom koga čini treći stepen Dugog marša 3A/3B/3C i 7A.
Ljudi gledaju raketu Dugi marš 8 Y-1 kako poleće iz svemirskog lansirnog centra Venčan u provinciji Hainan u Kini. 22. decembra 2020. U 5:37 po našem vremenu (fotografija: cnsphoto via REUTERS),
Državni mediji nisu preneli da li je i lansirani Dugi marš 8 Y-1 višekratno upotrebljiv, ali se očekuje da će sledeće rakate moći da obave više od jednog lansiranja.
Razvoj Dugog marša 8 bi se odvijao u narednim godinama. Potpuno razvijena raketa se očekuje oko 2025. god. Raketa će moći da obavi 10 do 20 letova godišnje, rekao je na lokalnoj konferenciji u novembru, zvaničnik Kineske vazdušnosvemirske korporacije za nauku i tehnologiju.
Na ilustraciji vidimo, po uzoru na Space-X, kineska raketa će da sleće na plutajuću platformu. Na vrhu ima pokretljiva krilca za upravljanje pri sletanju i četiri noge koje zauzimaju sletni položaj neposredno pre sletanja.
Lansiranjem Dugog marša Y-1 završena je naporna godinu za kineski svemirski program u kome smo videli donošenje uzorka sa Meseca i početak prve kineske misije na Mars.
Kina namerava da oko 2022. god. dovrši višemodulnu naseljenu svemirsku stanicu. Do 2045. godine nada se da će uspostaviti program za hiljade letova godišnje koji bi prevozi i putnike i desetine hiljada tona tereta.
https://www.youtube.com/watch?v=cyiDQ8qvLYo
Podsećamo da su Rusi najavili svoju verziju ponovo upotrebljive rakete po uzoru na Falkon, o čemu smo pisali ovde.
Izvori:
https://en.wikipedia.org/wiki/Long_March_8
https://www.youtube.com/watch?v=oTmsNu0MnLw
Komentari
Pa i Gugl je privatan, tako da je i SpaceX u privatnom vlasništvu. Jeste činjenica da je Gugl sada od američkog nacionalnog interest kao jedno od glavnih sredstava za masovno nadlgedanje građana, uz FB, tako da prevazilazi okvir privatnog, ali ipak vlasnici, fizička lica, postoje i mogu ga prodati.
Verovanto je greška u kucanju u godini osnivanja, 2002. treba.
Samo mala opaska:
'Space X' je recimo 'Space Exploration Technologies Corporation', a može da se opisno kaže da je to kompanija koja nudi usluge kosmičkog transporta, ali ne može baš da se kaže da je to privatna transportna kompanija.
Inače, X trenutno vredi oko $40 milijardi (osnovao ga je 2007. za 'samo' $100 miliona), a Mask ima valjda 54%, a Google 10%...
Sada dolazimo do glavne stvari, a to je da se ovde vidi taj postepeni prelazak Kineza sa jednokratnih na visekratne rakete, govoreci za drzavne programe. Isti ovaj motor u svojoj K varijanti ce biti koristen na Raketi 921 (radni naziv) koja se planira za misije na Mjesec. Posto je stepen tamo znatno veci - siri, duzi i tezi to ce omoguciti da se prizemlji bez ikakvih dodatnih kerefeka, odnosno dosta visok najnizi potisak ce biti nuliran velikom tezinom samog stepena. Hop-cup, Kinezi kroz 10-tak godina imaju visekratnu raketu znatno jacu od Falcon Heavy. Tu ce biti i varijanta sa samo jednim blokom kojim ce se dizati misije u NZO, ukljucujuci i kapsulu nove generacije u svojoj varijanti za svemirsku stanicu.
Isto planiraju i sa ostalim raketama da postepeno urade (ne racunajuci hipergolicne koje ce da penzionisu), da li ce novi modeli zamjeniti iste ili ce odraditi evolutivnu nadogradnju.
Kod Kineza je interesantno da neprekidno nesto rade, planiraju, nadogradjuju. Long March 9 ce vjerovatno biti na tom tragu ali sa mnogo jacim, dvokomornim motorima na kojima trenutno rade.