Buduća varijanta rakete Dugi marš 8 biće delimično ponovo upotrebljiva tako što će prvi stepen moći da vertikalno poleti i sleti, slično Falcon raketama koju proizvodi američka privatna transportna kompanija SpaceX. Time će se smanjiti troškovi misija i ubrzati raspored lansiranja za komercijalne letove.

Dugi marš (长征八号运载火箭) je orbitalna raketa koje je razvila Kineska akademija tehnologije lansirnih vozila sa ciljem iznošenja do 4.500 kg na visinu od 700 km u heliosinhronu (polarnu) orbitu ili 2.800 kg u geostacionarnu (ekvatorsku) orbitu. Raketa je zasnovana na prvom stepenu Dugog mašu 7 i dva njegova dodatna potisnika (bustera), i sa drugim stepenom koga čini treći stepen Dugog marša 3A/3B/3C i 7A.

1
Ljudi gledaju raketu Dugi marš 8 Y-1 kako poleće iz svemirskog lansirnog centra Venčan u provinciji Hainan u Kini. 22. decembra 2020. U 5:37 po našem vremenu (fotografija: cnsphoto via REUTERS),

Državni mediji nisu preneli da li je i lansirani Dugi marš 8 Y-1 višekratno upotrebljiv, ali se očekuje da će sledeće rakate moći da obave više od jednog lansiranja.

Razvoj Dugog marša 8 bi se odvijao u narednim godinama. Potpuno razvijena raketa se očekuje oko 2025. god. Raketa će moći da obavi 10 do 20 letova godišnje, rekao je na lokalnoj konferenciji u novembru, zvaničnik Kineske vazdušnosvemirske korporacije za nauku i tehnologiju.

2
Na ilustraciji vidimo, po uzoru na Space-X, kineska raketa će da sleće na plutajuću platformu. Na vrhu ima pokretljiva krilca za upravljanje pri sletanju i četiri noge koje zauzimaju sletni položaj neposredno pre sletanja.

Lansiranjem Dugog marša Y-1 završena je naporna godinu za kineski svemirski program u kome smo videli donošenje uzorka sa Meseca i početak prve kineske misije na Mars.

Kina namerava da oko 2022. god. dovrši višemodulnu naseljenu svemirsku stanicu.  Do 2045. godine nada se da će uspostaviti program za hiljade letova godišnje koji bi prevozi i putnike i desetine hiljada tona tereta.

 

https://www.youtube.com/watch?v=cyiDQ8qvLYo

 Podsećamo da su Rusi najavili svoju verziju ponovo upotrebljive rakete po uzoru na Falkon, o čemu smo pisali ovde.

Izvori:

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_March_8   

https://www.youtube.com/watch?v=oTmsNu0MnLw 

https://www.reuters.com/article/space-exploration-china/chinas-new-long-march-8-rocket-makes-maiden-flight-idUSL4N2IX125


Komentari  

dragant
+2 #3 dragant 23-12-2020 21:47
@ddragovic Space Exploration Technologies Corporation bi moglo da se prevede kao Korporacija za svemirska istraživanja ili Tehnološka korporacija za svemirska istraživanja. Ali ne odgovara stanju stvari. Ne bavi se istraživanjem svemira, bavi se istraživanjem tehnologija za svemriski transport i prenos signala u slučaju StarLink satelita.
Pa i Gugl je privatan, tako da je i SpaceX u privatnom vlasništvu. Jeste činjenica da je Gugl sada od američkog nacionalnog interest kao jedno od glavnih sredstava za masovno nadlgedanje građana, uz FB, tako da prevazilazi okvir privatnog, ali ipak vlasnici, fizička lica, postoje i mogu ga prodati.
Verovanto je greška u kucanju u godini osnivanja, 2002. treba.
ddragovic
0 #2 ddragovic 23-12-2020 19:44
Što kažu Kinezi: Neka cveta hiljadu cvetova!

Samo mala opaska:
'Space X' je recimo 'Space Exploration Technologies Corporation', a može da se opisno kaže da je to kompanija koja nudi usluge kosmičkog transporta, ali ne može baš da se kaže da je to privatna transportna kompanija.
Inače, X trenutno vredi oko $40 milijardi (osnovao ga je 2007. za 'samo' $100 miliona), a Mask ima valjda 54%, a Google 10%...
Louis_Cypher
+2 #1 Louis_Cypher 23-12-2020 01:28
Kinezi se ne zezaju, interesantno je kada se malo pogleda dizajn. Oni su usli direktno u trku sa vec postojecim hardverom, nisu morali da razvijaju od nule vecinu toga. YF-100 motor ne moze spustiti potisak dovoljno nisko da bi prizemljio ispraznjen prvi stepen Long March 7 (sada 8) ali sa dodatim pomocnim stepenima koji ostaju prikaceni da bi djelovali kao balast, moze! Pri tome u prvom stepenu ima ukupno 4 motora (2 + 2x1) za razliku od Falcon 9 gdje ih ima 9. Manje motora, manje sanse da nesto krene po zlu. Doduse, jeste da zbog konstrukcije gubitak nekog od motora bi ozbiljno ugrozio misiju (za razliku od otpornog F9 koji je vec 2 puta imao gubitak motora u letu i opet izgurao misiju) ali sansa da se to desi sa ovim motorima je dosta mala, vrlo su pouzdani. Pri tome raketa ima kriogeni gornji stepen, to je vec prednost u odnosu na kerozin.

Sada dolazimo do glavne stvari, a to je da se ovde vidi taj postepeni prelazak Kineza sa jednokratnih na visekratne rakete, govoreci za drzavne programe. Isti ovaj motor u svojoj K varijanti ce biti koristen na Raketi 921 (radni naziv) koja se planira za misije na Mjesec. Posto je stepen tamo znatno veci - siri, duzi i tezi to ce omoguciti da se prizemlji bez ikakvih dodatnih kerefeka, odnosno dosta visok najnizi potisak ce biti nuliran velikom tezinom samog stepena. Hop-cup, Kinezi kroz 10-tak godina imaju visekratnu raketu znatno jacu od Falcon Heavy. Tu ce biti i varijanta sa samo jednim blokom kojim ce se dizati misije u NZO, ukljucujuci i kapsulu nove generacije u svojoj varijanti za svemirsku stanicu.
Isto planiraju i sa ostalim raketama da postepeno urade (ne racunajuci hipergolicne koje ce da penzionisu), da li ce novi modeli zamjeniti iste ili ce odraditi evolutivnu nadogradnju.

Kod Kineza je interesantno da neprekidno nesto rade, planiraju, nadogradjuju. Long March 9 ce vjerovatno biti na tom tragu ali sa mnogo jacim, dvokomornim motorima na kojima trenutno rade.

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži