soyuz ms22 ostecenja curenje tekucine

Kada su se četrnaestog decembra svemirski letači na Međunarodnoj svemirskog postaji probudili imali su što vidjeti. Svemirski brod Soyuz MS-22 (koji trenutno služi kao spasilačko vozilo u slučaju životne ugroze po posadu ISSa) bio je okružen difuznom kopernom.

iss 28122022

Nešto se nalazilo uokolo broda, ubrzo se uvidjelo kako se radi o materiji koja nekontrolirano izlazi iz broda u obližnji prostor a sve to bilo je prilike za vidjeti i na NASA/ROSCOSMOS TV u realnom vremenu. Situacija u kojoj tvari izlaze iz svemirskog broda nisu nimalo naivne, što se događa „tamo gore“ i jesu li svemirski letači sigurni?!

Sergey Krikalev, šef odjela kozmonauta Roscosmosa, na obraćanju novinarima koje je organozirala NASA izjavljuje kako se radi o istjecanju tekućine rashladnog sustava. Zahvaljujući zajedničkom radu Rusa, Amerikanaca i Europljana te koristeći sve mogućnosti robotičkog izvida oštećenog svemirskog broda razvidno je sljedeće. Pronađeno je mjesto na kojem se događa curenje tekućine, ono ne ugrožava druge vitalne elemente svemirskog broda, no još uvijek ne možemo s sigurnošću razgovarati o opcijama koje su pred nama u narednim danima ili tjednima, zaključuje Krikalev.

Sedmero svemirskih letača trenutačno živi na ISSu;  troje od njih pristiglo je upravo Soyuzom MS-22 tijekom rujna na ISS (ruski kozmonauti Dmitry Petelin i Sergey Prokopyev te američki astronaut Frank  (Francisco) Rubio). U oktobru su na ISS stigli astronauti  Josh Cassada i Nicole Mann (SAD), Koichi Wakata (Japan) te kozmonautkinja Anna Kikina (Rusija) američkim svemirskim brodom Crew Dragon.

soyuz ms22 ISS

Njihovi životi na ISSu sada nisu ugroženi, oni obavljaju svoje redovne zadatke s velikom pažnjom dijagnosticiranja problematike na Soyuzu MS-22. Kontrole leta u Moskvi i Houstonu eliminirale su mogućnost da je brod oštećen mikrometeoritom čije bi porijeklo bilo u meteorskoj skupini Geminidi (oštećenje se nalazi na drugoj strani). Zasad još uvijek nema odgovora radi li se o udaru nekog sporadičnog mikrometeorita, komada svemirskog smeća nastalog ljudskom djelatnošću nekada prije, kvar na samoj opremi broda ili nešto treće..

Pokaže li se nakon detaljnih analiza kako Soyuz MS-22 nije potpuno siguran za misiju vraćanja svemirskih letača na Zemlju ruska kontrola leta će ga vratiti na Zemlju, ali u potpuno automatiziranom režimu, bez članova posade!  Istovremeno to znači da bi najkasnije tijekom februara/marta iz Rusije ka ISSu bio lansiran zamjenski, rezervni, Soyuz također u automatiziranom režimu i bez posade, sve kako sigurnost svemirskih letača i posade ISSa ne bi bila dovedena u pitanje.

Kada bi primjerice u ovom trenutku, iz nekog drugog vanrednog razloga, svih sedmero članova posade moralo hitno na Zemlju to bi sada bio problem. Oni bi se vratili Soyuzom MS-22 i Crew Dragonom. No sigurnosna margina koju rusi održavaju desetljećima ne smije biti dovedena u pitanje. Konačna odluka biti će obznanjena u januaru 2023., prethodno treba točno utvrditi koliko je iscurilo rashladne tvari i iz kojeg od tri odjeljka Soyuza. Ukoliko je sama kapsula funkcionalna sasvim je moguće da i tako oštećeni Soyuz sigurno vrati ljude na Zemlju.

Suradnja Rusa, Amerikanaca, Europljana i drugih u svemiru danas je naša slamka spasa, lakmus papir koji nam pokazuje kako se i pored sveopće medijske harange itekako zajednički radi i surađuje, odnosno kako kao Civilizacija nismo prešli rubikon samouništenja i međusobne isključivosti.

soyuz ms23 priprema za neplanirani let