amblem

Na orbiti je nova posada koja će provesti četiri meseca na Međunarodnoj kosmičkoj stanici. Program nove ekspedicije uključuje stotine naučno-tehnoloških eksperimenata, prijem nekoliko automatskih teretnih brodova i zanimljive radove u otvorenom kosmosu.

Nova posada je sastavljena od ruskog kosmonauta Sergeja Rjazanskog, koji je komandant kosmičkog broda i astronauta Rendolfa Breznika (NASA) i Paola Nespolija (ESA/ASI). Oni su poleteli 28. jula 2017. u 18.41č (po moskovskom vremenu) sa rampe broj jedan ("Gagarinova rampa") kosmodroma Bajkonur u kosmičkom brodu "Sajuz MS-05".

posada

Posada ekspedicije MKS-53 (l-d) - Nespoli, Rjazanski i Breznik

Istorija ove posade je zanimljiva i zahteva kraći osvrt.

Naime, prvobitno bilo je planirano da u sastav osnovne posade MKS-52/53 uđu Fjodor Jurčihin, Džek Fišer i Paolo Nespoli. Ova ekipa je pristupila pripremama u Centru za pripremu kosmonauta (CPK) u Zvezdanom gradu juna 2015. U septembru 2016. na zasedanju Državne komisije koja određuje buduće posade, objavljeno je da će na brodu "Sajuz MS-05" maja 2017. poleteti Rjazanski, Breznik i Japanac Norišige Kanai (Norishige Kanai). Negde u isto vreme, "Roskosmos" donosi odluku da se broj članova ruskog segmenta MKS smanji sa tri na dva kosmonauta, čime se praktično broj ruskih kosmonauta u budućim brodovima "Sajuz MS" smanjuje na jedan. To je značilo da Jurčihin i Fišer lete bez Nespolija u kosmos, tako da je već u oktobru 2016. obelodanjeno da se Nespoli pridružio Rjazanskom i Brezniku, a da je Kanai prebačen u posadu ekspedicije MKS-54/55 koja treba krajem decembra 2017. da stigne na Kosmičku stanicu. Kako je Kanai proveo izvesno vreme sa Rjazanskim i Breznikom, odlučeno je da on, sa Aleksandrom Misurkinom ("Roskosmos") i Markom Vande Hajem (Mark Vande Hei) bude u rezervnoj posadi misije MKS-53.

osnovna i rezervna posada

Osnovna i rezervna posada misije MKS-53 - (l-d) Nespoli, Rjazanski, Breznik, Kanai, Misurkin i Vande Haj - snimljeni ispred rakete-nosača "Sajuz-FG"

Promene u sastavu osnove i rezervne posade nisu bile jedine koje su pratile ovu ekipu. Naime, početkom godine, došlo je takođe do rokade kosmičkih brodova.  U kratkoj vesti "Roskosmos" je tada javio da je kosmički brod "Sajuz" sa fabričkim brojem 734, kojim su Jurčihin i Fišer trebali da lete ka MKS, zamenjen brodom Rjazanskog broj 735. A njegovoj posadi je dodeljen novi brod pod brojem 736. Objašnjenje da zamena nije obavljena zbog tehničkih razloga, nije delovala nimalo ubedljivo, posebno kada se zna da su Jurčihin i Fišer poleteli sa oko mesec dana zakašnjenja, a Rjazanski, Breznik i Nespoli umesto krajem maja, lete ka MKS krajem jula.

novi kosmicki brod

Novi kosmički brod za posadu misije MKS-53 - "Sajuz MS-05" u Montažnom korpusu kosmodroma Bajkonur

Sve u svemu, ovim brodom su Rjazanski, Breznik i Nespoli osam minuta posle poletanja, odvojeni od trećeg stepena rakete-nosača "Sajuz-FG" i dospeli u orbitu. Ubrzo su usledile operacije tipične za takozvanu "brzu šemu" spajanja - orijentacija, stabilizacija i paljenje motora radi korekcije orbite. Ove operacije su ponovljene četiri puta tokom prve i druge orbite i, posle manje od šest časova posle poletanja, kosmički brod "Sajuz MS-05" je u automatskom režimu pristao uz modul "Rasvet" ruskog segmenta Međunarodne kosmičke stanice (MKS).

Dva sata kasnije, posle provere hermetičnosti spoja, otvorena su vrata i Rjazanski, Breznik i Nespoli su uplovili u MKS, gde su ih dočekali članovi ekspedicije MKS-52 - ruski kosmonaut Fjodor Jurčihin, kao komandant MKS, i američki astronauti Džek Fišer (Jack Fischer) i kosmička heroina Pegi Vitson (Peggy Witson).

Zbog čega sam Pegi Vitson nazvao heroinom? Zbog toga što ona to i jeste. Naime, dok se Jurčihin i Fišer nalaze u kosmosu tačno 100 dana (od 20. aprila 2017.), Vitsonova brodi kosmičkim prostorima više od 252 dana, od 17. novembra 2016. To je trenutno sedmi let po dužini trajanja (vodi ruski kosmonaut Valerij Poljakov sa 438 dana). Kako je za vreme prethodna dva kosmička leta Vitsonova nakupila 377 dana, ona u ukupnom skoru ima gotovo 630 dana provedenih u bestežinskom stanju! Kada se bude 3. septembra vratila na Zemlju, Vitsonova će imati ukupno 669 dana provedenih u kosmosu, što je daleko ispred svih američkih astronauta. Ona će dospeti na sedmo mesto na lestvice na kojoj neprikosnoveno vode ruski kosmonauti Genadij Padalka (878 dana iz pet kosmičkih letova), Jurij Malenčenko (827 dana, 6 letova) i Sergej Krikaljov (802 dana, 6 letova).

PegiVitson

Kosmička rekorderka Pegi Vitson sa komandantom MKS Fjodorm Jurčihinom

I ne samo to. Vitsonova je tokom svojih kosmičkih letova (ovo joj je treći) ukupno deset puta izlazila u otvoreni kosmos i tamo nakupila 60 časova i 21 minut. To je treće ukupno vreme na svetu! Na prvom mestu je ruski kosmonaut Anatolij Salavjov, koji je za vreme 16 "leonovanja" proveo u otvorenom kosmosu 82 časa i 22 minuta - što će najverovatnije dugo ostati najduži boravak čoveka izvan kosmičkog broda.

Evo najvažnijih događaja koji nas očekuju tokom ekspedicije MKS-52/53:

• 14. avgust - lansiranje teretnog broda "Dragon" (misija SpX-12) kompanije SpaceX (spajanje uz modul "Harmoni" dva dana kasnije)
  • 17. avgust - izlazak u otvoreni kosmos Jurčihina i Rjazanskog (to je 43. izlazak ruskih kosmonauta izvan MKS)
  • 17. avgust - lansiranje pet ruskih nano-satelita
  • Pre početka septembra - lansiranje gotovo 40 nano-satelita iz nekoliko država
  • Pre početka septembra - povratak broda "Dragon" (SpX-12) na Zemlju
  • 3. septembar - povratak na Zemlju kosmičkog broda "Sajuz MS-04" sa Jurčihinom, Fišerom i Vitsonovom
  • 13. septembar - lansiranje i spajanje sa MKS kosmičkog broda "Sajuz MS-06" sa Aleksandrom Misurkinom ("Roskosmos") i Markom Vade Hajom i Džozefom Akabom (NASA)
  • 11. oktobar - lansiranje teretnoh broda "Signus" (Cygnus, misija OA-8) kompanije Orbital ATK (spajanje sa modulom Unity 14. oktobra)
  • 12. oktobar - lansiranje i posle samo tri časa prvo "super-brzo" spajanje sa modulom "Pirs" teretnog broda "Progres MS-07" sa MKS
  • oktobar - novembar - izlazak u otvoreni kosmos američkih astronauta (EVA-44)
  • 1. novembar - lansiranje teretnog broda "Dragon" (SpX-13), spajanje je planirano dva dana kasnije
  • 14. decembar - povratak na Zemlju kosmičkog broda "Sajuz MS-05" sa Rjazanskim, Breznikom i Nespolijem
  • 27. decembar - lansiranje i spajanje sa MKS kosmičkog broda "Sajuz MS-07" sa Antonom [kaplerovim ("Roskosmos"), Skotom Tinglom (NASA) i Norišige Kaniem (JAXA).

KOLEKCIJA FOTOGRAFIJA EKSPEDICIJE 53