Posada ekspedicije MKS-48 uspešno se danas vratila na Zemlju posle 172 dana provedenih u kosmosu.

Aparat za povratak kosmičkog broda "Sajuz TMA-20M" sa ruskim kosmonautima Aleksejem Ovčinjinom i Olegom Skripočkom i američkim astronautom Džefrijem Vilijamsom uspešno je u ranim jutarnjim časovima sleteo u kazahstansku stepu. Na Kosmičkoj stanici nastavljaju misiju članovi ekspedicije MKS-49 - Anatloij Ivanjišin ("Roskosmos"), Takuja Oniši (JAXA) i Ketlin Rubins (NASA). Uskoro će ka stanici krenuti nova ekspedicija.

iss3

Povratak Ovčinjina, Skripočke i Vilijamsa je započeo 6. septembra, kada su se oni oprostili od Ivanjišina, Onučija i Rubinsove. Prethodno, Vilijams koji je do tada bio komandant MKS je Ivanjišinu predao komandu stanice. Zanimljivo, ovo je prvi put posle gotovo dve godine da je jedan ruski kosmonaut komandant MKS. Po rastanku, posada misije MKS-48 je zatvorila za sobom poklopac između broda i stabice, i u stambenom (orbitalnom) odseku (OM) broda "Sajuz TMA-20M" navukla skafandre "Sokol". Posle provere njihove hermetičnosti, oni su prešli u kabinu aparata za povratak (SA) i zatvorili poklopac koji ga deli od OM. Komandant broda Ovčinjin je zauzeo centralno sedište, Skripočka je seo levo od njega, dok je u desno sedište (gledano od komandanta broda), seo Vilijams.

iss2Posle provere hermetičnosti svih brod je odvojen od modula "Poisk" (MIM-2) ruskog segmenta 7. septembra u 00:51č (moskovsko vreme) iznad istočne Mongolije. Tri minuta kasnije, na osam sekundi upaljeni su mali korekcioni motori koji su udaljili brod od stanice na bezbedno rastojanje. Minut i 20 sekundi kasnije usledio je još jedan manevar - motori su sada radili 30 sekundi posle čega je brod krenuo na spust.

U 03:21č, kada se brod nalazio oko 400km od MKS i iznad Južnog Atlantika, aktiviran je glavni motor - počelo je kočenje. Motor je radio četiri minuta i 41 sekundu i usporio kretanje broda za 128 m/s. Sa orbite, brod je posle toga krenuo prema atmosferi. Dvadeset dva minuta kasnije, kada se brod nalazio na 140km iznad Crvenog mora, došlo je do odvajanje odseka broda. Aparat za povratak, koji se nalazi u sredini, odvojen je od stambenog i instrumentalnog odseka. Tri minuta kasnije, SA je na visini od 100km ušao u atmosferu. Istovremeno, njegovi mali motori počeli su da da se povremeno pale, podešavajući trajektoriju spuštanja i time smanjili sile aerodinamičkog naprezanja. Manje od pet minuta kasnije, kada je SA bio nakih 40km iznad Kaspijskog mora i kretao se brzinom od preko dve hiljade kilometara na čas, registrovano je maksimalno opterećenje od 3,84g. Praktično članovi posade su tada gotovo četiri puta bili teži od svojih normalnih težina.

Na oko jedanaest kilometara, pri brzini od 212 m/s otvoren je glavni padobran pod kojim se sledećih 14 minuta SA spuštao ka Zemlji. Aparat je sleteo na Zemlju 7. septembra 2016. u 04:13:53č (moskovsko vreme),  148 km jugoistočno od Džezkazgana, grada na severu Kazahstana poznatog kao jednog od glavnih prihvatnih centara kosmonauta po njihovom povratku iz kosmosa. Sletanje se odigralo samo 24 minuta po izlasku Sunca, tako da su prihvatne ekipe imali priliku da vizuelno prate spuštanje i helikopterima se spuste nedaleko metara od aparata.

U operacijama evakuacije posade misije MKS-48 učestvovalo je ukupno 12 helikoptera Mi-8. U vreme kada je gore na orbiti brod započeo sa kočenjem, osam helikoptera je poletelo iz Džezkazgana ka mestu spuštanja (grebalo im  je 40 minuta da tamo stignu). Istovremeno, dva helikoptera su dežurala na Bajkonuru spremna da krenu ka nekoj od tačaka spuštanja ukoliko bi umesto normalnog došlo do balističkog povratka. Pored toga, dva dodatna helikoptera su bila stacionirana na polovini puta izmedju glavnog i rezervnog mesta spuštanja, spremna da se ukoliko zatreba nađu na usluzi u slučaju bilo kog od mogućih scenarija spuštanja.

Aparat za povratak je sleteo na bok, tako da su ljudi iz prihvatne ekipe imali relativno jednostavan posao da izvuku članove posade iz kabine i smeste ih u naslonjače pored kosmičkog broda radi prvog medicinskog pregleda i kraćeg predaha. Prvo je iz centralnog sedišta izvučen Ovčinjin, zatim Skripočka, pa na kraju Vilijams. Svi su bili vidno dobro raspoloženi, istina oznojeni, dok se Ovčinjin čak poigrao i sa lutkom mede-padobranca koji je nosio rusku zastavu. Ljudi iz prihvatnog tima su mu takođe tutnuli u ruke lubenicu, koja mora da je posle 172 dana provedenih u svetu bez težine bila za njega itekako teška.

Sa mesta spuštanja, kosmonauti su prešli u medicinski šator, gde je obavljen detaljniji medicinski pregled, posle čega su helikopterima prebačeni na aerodrom u Džezkazganu. Tamo su im predstavnici lokalne uprave priredili topao doček. Po  tradiciji oni su im poklonili nacionalne kazahstanske odore. Posle kraćeg zadržavanja na aerodromu, Ovčinjin i Skripočka su odleteli u Zvezdani grad, dok je Vilijams sa svojom pratnjom iz NASA-e, preko Irske odleteo u Hjuston.

Tako je završena još jedna interesantna kosmička ekspedicija. Pored obimnog naučno-istraživačkog programa i remontnih operacija na održavanju sistema MKS, ostaće upamćena po sledećim dogadjajima:

• Spajanje privatnog teretnog broda Cygnus OA-6 komanije Orbital Sciences ATK
  • Spajanje ruskog teretnog broda "Progres MS-02"
  • Spajanje privatnog teretnog broda Dragon SpX-8 kompanije SpaceX
  • Lansiranje dvadesetak naučno-istraživačkih mikro-satelita
  • Raskpalanje modul na naduvanje BEAM (krajem maja) kompanije Bigellow
  • Odlazak posade MKS-47 brodom "Sajuz TMA-18M" (Malenčenko, Kopra, Pik) u junu 2016.
  • Spajanje broda "Sajuza MS" sa ekspedicijom MKS-49 (Ivanjišin, Onuši, Rubinsova) 9. jula
  • Spajanje ruskog teretnog broda "Progres MS-03"
  • Spajanje teretnog broda Dragon SpX-9
  • Dva izlaska u otvoreni kosmos američkih astronauta Vilijamsa i Rubinsova (EVA-36 i -37) tokom kojih su instalirali adaptor za spajanje IDA2 na modulu Harmony koji će biti korišćen prilikom misija privatnih kosmičkih brodova Dragon (kompanije SpaceX) i Starliner (Boeing).

iss1