Astronautika: misije

Lender “Fila” (Philae), koji je sedam meseci proveo u hibernaciji na površini komete Čurjumov-Gerasimenko javio se Zemlji!

file

Signali sa lendera koji se novembra prošle godine, posle nekoliko skokova po površini jezgra komete našao u senci i zbog toga vrlo brzo ostao bez električnog napajanja, primljeni su 13. juna 2015. u 22:29 (po centralno-evropskom vremenu) u Evropskom centru kosmičkih operacija u Darmštatu. Stručnjaci već obradujuju preko 300 paketa primljenih informacija.

Iako je proveo toliko meseci u mraku, izložen kosmičkom vakuumu i ekstremno niskim temperaturama, lender funkcioniše izuzetno dobro. Njegova operativna temperature iznosi -35oC i trenutno ima 24 Vati električne snage na raspologanju. Prema mišljenju stručnjaka ESA-e, lender je praktično spreman da nastavi misiju prekinutu posle dramatičnog spuštanja na jezgro komete Ćurjumov-Gerasimenko.

Prvo javljanje lendera “Fila” trajalo je 85 sekundi. Stručnjaci su analizirajući primljene podatke ustanovili da se njegovo budjenje odigralo ranije, jer je poslao takodje i arhivirane podatke. Medjutim, tek kada su akumulatorske baterije lendera bile dovoljno napunjene električnom energijom sunčevih panela, “Fila” je mogla da se javi.

Sa nestrpljenjem se očekuje sledeća seansa radio-veze sa lenderom, jer u njegovoj memoriji ima oko 8500 paketa informacija koje će pomoći stručnjacima da rasvetle kako je proticalo budjenje lendera i šta se tokom poslednjih nekoliko dana dešavalo na površini komete Čurjumov-Gerasimenko.

Lender “Fila” je prestao da šalje podatke sa komete 15. novembra 2014. posle kontakta sa Zemljom koji je trajao 60 časova. Kako su stručnjaci očekivali da će se svetlosni uslovi u zoni sletanja lendera poboljšati kako se kometa približava Suncu, uz mogućnost njegovog oživljavanja, od 12. marta Centar u Darmštatu je sve vreme pokušavao da uspostavi kontakt sa aparatom.